FACTOID # 7: The top five best educated states are all in the Northeast.
 
 Home   Encyclopedia   Statistics   States A-Z   Flags   Maps   FAQ   About 
 
WHAT'S NEW
 

SEARCH ALL

FACTS & STATISTICS    Advanced view

Search encyclopedia, statistics and forums:

 

 

(* = Graphable)

 

 


Encyclopedia > The Daily Telegraph

Type Daily newspaper
Format Broadsheet

Owner Sir David and Sir Frederick Barclay
Editor Will Lewis Telegraph Journalist appointed Editor as of Monday 9 October 2006
Founded 1855
Political allegiance Conservative
Headquarters 111 Buckingham Palace Road, London, SW1W 0DT

Website: www.telegraph.co.uk
This article concerns the British newspaper. See The Daily Telegraph (Australia) for the Australian publication and The Telegraph for the Indian publication.

The Daily Telegraph is a British broadsheet newspaper, founded in 1855. It is one of the few remaining daily newspapers printed in the Broadsheet format in the United Kingdom, as most other broadsheet publications have converted to the smaller tabloid/compact or Berliner formats. Its sister paper, The Sunday Telegraph, was founded in 1961. In November 2006, the Telegraph was the highest selling British broadsheet, with a certified average daily circulation of 901,238. This compared with a circulation of 653,780 for The Times, 253,737 for The Independent, and 382,393 for The Guardian.[1] According to a MORI survey conducted in 2004, 61% of Telegraph readers support the Conservative Party.[2] Download high resolution version (4724x579, 170 KB)The Daily Telegraph masthead This image has been released into the public domain by the copyright holder, its copyright has expired, or it is ineligible for copyright. ... Image File history File links The current front page layout of The Daily Telegraph. ... Newspaper sizes in August 2005. ... Sir David Barclay and Sir Frederick Barclay (both born on 27 October 1934) are British businessmen. ... Dr. William Lewis, (1924-2003)was a controversial sociological researcher and advocator of Social Darwinism. ... October 9 is the 282nd day of the year (283rd in leap years) in the Gregorian calendar. ... For the Manfred Mann album, see 2006 (album). ... Conservative may refer to: Conservatism, political philosophy A member of a Conservative Party Conservative extension, premise of deductive logic Conservativity theorem, mathematical proof of conservative extension Conservative Judaism britney spears Category: ... This article is about the capital of England and the United Kingdom. ... The Daily Telegraph is a tabloid newspaper published in Sydney, New South Wales, by Rupert Murdochs News Corporation. ... This article deals with The Daily Telegraph in Britain, see The Daily Telegraph (Australia) for the Australian publication The Daily Telegraph is a British broadsheet newspaper founded in 1855. ... This article or section does not cite its references or sources. ... Newspaper sizes in August 2005. ... Newspapers with the Berliner format. ... Best-selling English language daily newspapers as of 2002, with circulation: The Sun 3,541,002 United Kingdom (tabloid) The Daily Mail 2,342,982 United Kingdom (tabloid) The Daily Mirror 2,148,058 United Kingdom (tabloid) The Times of India 2,144,842 India USA Today 2,120,357... The Times is a national newspaper published daily in the United Kingdom since 1785, and under its current name since 1788. ... For other uses, see The Independent (disambiguation). ... The Guardian is a British newspaper owned by the Guardian Media Group. ... Mori (森) is a Japanese family name. ... The Conservative Party (officially the Conservative and Unionist Party) is the second largest political party in the United Kingdom in terms of sitting Members of Parliament (MPs), the largest in terms of public membership, and is the second oldest extant political party in the world. ...

Contents

List of editors

Editors in recent years have been

The Right Honourable William Francis Deedes, Baron Deedes, KBE, MC, DL, PC (born 1 June 1913) is a veteran British journalist and a former politician. ... Sir Max Hastings is a British journalist, editor, historian and author. ... Andrew Stephen Bower Knight (born 1st November 1939 in England) is a journalist, editor, and media magnate. ... Charles Moore (born October 31, 1956) is a former editor of the Daily Telegraph (1995-2003). ... Martin Newland (born 1962) is a British journalist who was editor of The Daily Telegraph, a British broadsheet newspaper, from 2003-2005, replacing Charles Moore. ... Dr. William Lewis, (1924-2003)was a controversial sociological researcher and advocator of Social Darwinism. ...

Political stance

The Daily Telegraph is traditionally politically Conservative. The personal links between the paper's editors and the leadership of the Conservative Party, along with the paper's influence over Conservative activists, results in the paper often being jokingly referred to, especially in Private Eye, as the Torygraph. However, in its early years it was associated with Gladstone and the Liberal party, coining the nickname 'the people's William'. This article deals with conservatism as a political philosophy. ... The Conservative Party (officially the Conservative and Unionist Party) is the second largest political party in the United Kingdom in terms of sitting Members of Parliament (MPs), the largest in terms of public membership, and is the second oldest extant political party in the world. ... Private eye may mean: Look up Private eye on Wiktionary, the free dictionary Private Eye a fortnightly British satirical magazine-newspaper, edited by Ian Hislop (as of 2005) A private investigator, a private detective for hire (see also crime fiction and detective fiction) Private Eye, a song by Alkaline Trio...


Founding history

In 1882 the Daily Telegraph moved to new Fleet Street premises, which were pictured in the Illustrated London News.

The Daily Telegraph was established on 29 June 1855 by Colonel Arthur B. Sleigh. He controlled it only briefly before selling it to his printer, Joseph Moses Levy, father of the first Baron Burnham. Levy appointed his sons as editors and relaunched the paper on September 17. He soon reduced the price of the paper to a penny. Within twelve months the new paper was outselling The Times. ImageMetadata File history File links New_Daily_Telegraph_Offices_Fleet_Street_ILN_1882. ... ImageMetadata File history File links New_Daily_Telegraph_Offices_Fleet_Street_ILN_1882. ... Fleet Street in 2005 Fleet Street is a famous street in London, England, named after the River Fleet. ... The Illustrated London News was a magazine founded by Herbert Ingram and his friend Mark Lemon, the editor of Punch magazine. ... June 29 is the 180th day of the year (181st in leap years) in the Gregorian calendar, with 185 days remaining. ... 1855 was a common year starting on Monday (see link for calendar). ... Joseph Moses Levy (December 15, 1812 in London - October 12, 1888 in Ramsgate) was a newspaper editor and publisher. ... Baron Burnham, of Hall Barn in the Parish of Beaconsfield in the County of Buckingham, is a peerage title in the Peerage of the United Kingdom. ... September 17 is the 260th day of the year (261st in leap years). ... The Times is a national newspaper published daily in the United Kingdom since 1785, and under its current name since 1788. ...


In 1908, Kaiser Wilhelm II of Germany gave a controversial interview to The Daily Telegraph that severely damaged Anglo-German relations and added to international tensions which eventually culminated in World War I. This article or section does not cite its references or sources. ... German Emperor Wilhelm (born Friedrich Wilhelm Viktor Albrecht, Prince of Prussia 27 January 1859–4 June 1941), was the last German Emperor and King of Prussia (de: Deutscher Kaiser und König von Preußen), ruling from 15 June 1888 to 9 November 1918. ... “The Great War” redirects here. ...


In 1928 the son of the 1st Baron Burnham sold it to the 1st Viscount Camrose, in partnership with his brother Viscount Kemsley and the 1st Baron Iliffe. Both the Camrose (Berry) and Burnham (Levy-Lawson) families remained involved in management until Conrad Black took control in 1986. Baron Burnham, of Hall Barn in the Parish of Beaconsfield in the County of Buckingham, is a peerage title in the Peerage of the United Kingdom. ... Viscount Camrose, of Hackwood Park in the County of Southampton, is a title in the Peerage of the United Kingdom. ... Viscount Kemsley is a peerage title in the Peerage of the United Kingdom. ... The title of Baron Iliffe was created in the Peerage of the United Kingdom in 1933. ... Conrad Moffat Black, Baron Black of Crossharbour PC, OC, KCSG (born 25 August 1944, in Montreal, Quebec), is a prominent and controversial British biographer, financier and former newspaper magnate. ...


In 1937 the newspaper absorbed The Morning Post which traditionally espoused a conservative position and sold predominantly amongst the retired officer class. Originally William Ewart Berry, 1st Viscount Camrose bought The Morning Post with the intention of publishing it alongside the Daily Telegraph, but poor sales of the former led him to merge the two. For some years the paper was retitled The Daily Telegraph and Morning Post before it reverted to just The Daily Telegraph. The Morning Post was a conservative daily newspaper published in London from 1772 to 1937, when it was acquired by The Daily Telegraph. ... This article deals with conservatism as a political philosophy. ... Sir William Ewart Berry (1879-1954) was the second of three brothers from Merthyr Tydfil in Wales, who founded a long-running press dynasty. ... Viscount Camrose, of Hackwood Park in the County of Southampton, is a title in the Peerage of the United Kingdom. ... The Morning Post was a conservative daily newspaper published in London from 1772 to 1937, when it was acquired by The Daily Telegraph. ... This article deals with The Daily Telegraph in Britain, see The Daily Telegraph (Australia) for the Australian publication The Daily Telegraph is a British broadsheet newspaper founded in 1855. ...


The Sunday Telegraph

The Daily Telegraph's sister Sunday paper was founded in 1961. The writer Sir Peregrine Worsthorne is probably the best known journalist associated with the title (1961-97), eventually being editor for three years from 1986. In 1989 the Sunday title was briefly merged in to a seven-day operation under Max Hastings' overall control. Sir Peregrine Gerard Worsthorne (born December 22, 1923) is a British Conservative journalist, writer and broadcaster. ... Sir Max Hastings is a British journalist, editor, historian and author. ...


Editors

Its editors have included:

Sir Peregrine Gerard Worsthorne (born December 22, 1923) is a British Conservative journalist, writer and broadcaster. ... Trevor Grove (born January 1, 1945) is a British journalist and former editor of The Sunday Telegraph (1989-1992). ... Charles Moore (born October 31, 1956) is a former editor of the Daily Telegraph (1995-2003). ... Dominic Ralph Campden Lawson (born December 17, 1956) is a British journalist. ... Sarah Sands (born Sarah Harvey, Tunbridge Wells, 3 June 1961) is a British journalist and author. ... Patience Wheatcroft a British journalist who is currently editor of the Sunday Telegraph newspaper. ...

Recent history

The Daily Telegraph is owned by the Barclay brothers. Until January 2004 the newspaper group was controlled by Canadian businessman, Conrad, Lord Black. Black, through his holding company Ravelston Corporation, owned Hollinger Inc. which in turn owns 30% of Hollinger International and, under a deal masterminded by Andrew Knight through which Black bought the newspaper group in 1986, owns 78% of the voting rights. Hollinger Inc. also owns the liberal Chicago Sun-Times, the Jerusalem Post, and conservative publications such as The Spectator. Sir David and Sir Frederick Barclay (both born 27 October 1934) are British businessmen. ... Conrad Moffat Black, Baron Black of Crossharbour PC, OC, KCSG (born 25 August 1944, in Montreal, Quebec), is a prominent and controversial British biographer, financier and former newspaper magnate. ... Ravelston Corporation was once the power base of Conrad Blacks and through this company controlling a media empire in the 1980s and [[1990]s. ... Hollinger Inc. ... Hollinger International is the holding company of a Chicago based newspaper group. ... Andrew Stephen Bower Knight (born 1st November 1939 in England) is a journalist, editor, and media magnate. ... The Chicago Sun-Times is an American daily newspaper published in Chicago. ... The Jerusalem Post is an Israeli newspaper in the English language. ... Cover of the Nov 12, 2005 issue of The Spectator magazine. ...


On January 18, 2004, Black was dismissed as chairman of the Hollinger International board over allegations of financial wrongdoing. Black was also sued by the company. Later that day it was reported that the Barclay brothers had agreed to purchase Hollinger Inc. from Black, giving them the controlling interest in the newspaper group. They then launched a takeover bid for the rest of the group, valuing the company at £200m. However, a suit has been filed by the Hollinger International board with the U.S. Securities and Exchange Commission to try to block Black selling shares in the company until an investigation into his dealings have been completed. Black filed a counter-suit but eventually United States judge Leo Strine sided with the Hollinger International board and blocked Black from selling his Hollinger Inc. shares and interests to the twins. On Sunday March 7, the twins announced they were launching another takeover bid, this time just for the Daily Telegraph and its Sunday sister paper rather than the whole stable. Current owner of the Daily Express, Richard Desmond, was also interested in purchasing the paper, selling his interest in several pornographic magazines to finance the initiative. Desmond withdrew in March 2004 when the price climbed above £600m, as did Daily Mail and General Trust plc on June 17. January 18 is the 18th day of the year in the Gregorian calendar. ... 2004 (MMIV) was a leap year starting on Thursday of the Gregorian calendar. ... The phrase Chairman of the Board has several meanings: Chairman of the Board is the term used to denote the leader of a corporations board of directors. ... In relation to a company, a director is an officer of the company charged with the conduct and management of its affairs. ... Sir David and Sir Frederick Barclay (both born 27 October 1934) are British businessmen. ... A takeover in business refers to one company (the acquirer, or bidder) purchasing another (the target). ... Valuation can mean: Look up valuation in Wiktionary, the free dictionary. ... ISO 4217 Code GBP User(s) United Kingdom, Crown Dependencies Inflation 3. ... The U.S. Securities and Exchange Commission, commonly referred to as the SEC, is the United States governing body which has primary responsibility for overseeing the regulation of the securities industry. ... This article does not cite its references or sources. ... March 7 is the 66th day of the year in the Gregorian calendar (67th in leap years). ... For other uses, see Daily Express (disambiguation). ... Private Eye cover depicting Desmond following his purchase of the Daily Express newspaper Richard Clive Desmond (born December 8, 1951) is a British publisher, current owner of Express Newspapers and founder of Northern and Shell plc. ... Daily Mail and General Trust plc (DMGT) is one of the UKs largest media companies and has interests in national and regional newspapers, television and radio. ... June 17 is the 168th day of the year in the Gregorian calendar (169th in leap years), with 197 days remaining. ...


Eventually, the Barclay brothers purchased Hollinger, and with it the Telegraph, for around £665m in late June 2004.


Amidst the unraveling of the takeover Sir David Barclay suggested that The Daily Telegraph might in the future no longer be the "house newspaper" of the Conservatives. In an interview with The Guardian he said, "Where the government are right we will support them."


The editorial board endorsed the Conservative party in the 2005 general election.


November 15, 2004 saw the tenth anniversary of the launch of the Telegraph's website Electronic Telegraph. Now re-launched as telegraph.co.uk, the website was the UK's first national newspaper online. Monday 8th May 2006 saw the first stage of a major redesign of the Telegraph's website, based on a wider page layout and greater prominence for audio, video and journalist blogs. November 15 is the 319th day of the year (320th in leap years) in the Gregorian calendar, with 46 days remaining. ... 2004 (MMIV) was a leap year starting on Thursday of the Gregorian calendar. ... The electronic telegraph (the inital lowercase was a marketing device) was the UK and Europes first daily web-based newspaper. ...


On 10 October 2005, the Daily Telegraph relaunched to incorporate a tabloid sports section and a new standalone business section. The Daily Mail's star columnist and political analyst Simon Heffer left that paper in October 2005 to rejoin the Daily Telegraph, where he has become associate editor. Heffer, known for his combative style and wit, has written two columns a week for the Telegraph since late October 2005 and is a regular contributor to the news podcast. October 10 is the 283rd day of the year (284th in leap years). ... The Daily Mail is a British tabloid newspaper first published in 1896. ... Simon James Heffer (born July 18, 1960) is an English journalist and writer. ...


Just before Christmas 2005, it was announced that the Telegraph titles will be moving from Canada Place in Canary Wharf, to Victoria Plaza near Victoria Station in central London. [1] The new office features a 'hub and spoke' layout for the newsroom, which will produce content for print and online editions.


Satire

In addition to the 'Daily Torygraph' (see above), Private Eye has also dubbed the Telegraph 'The Daily Hurleygraph' and 'The Daily Tottygraph' for their frequent printing of the pictures of Liz Hurley and other notable attractive women, or as the 'Maily Telegraph' and 'Daily Mailograph' for the Eye's opinion that the newspaper sometimes focuses on issues traditionally seen as the preserve of the the Daily Mail.[citation needed] Private eye may mean: Look up Private eye on Wiktionary, the free dictionary Private Eye a fortnightly British satirical magazine-newspaper, edited by Ian Hislop (as of 2005) A private investigator, a private detective for hire (see also crime fiction and detective fiction) Private Eye, a song by Alkaline Trio... Elizabeth Hurley in Bedazzled Elizabeth Hurley (born June 10, 1965) is a British model, actress, producer and designer. ... The Daily Mail is a British tabloid newspaper first published in 1896. ...


Notable mistakes

The Daily Telegraph has erroneously published at least four premature obituaries: Various notable people have had their death announced in error. ...

  • Cockie Hoogterp, the second wife of Baron Blixen, in 1938 after the Baron's third wife died in an car accident. Mrs. Hoogterp sent all her bills back marked "Deceased" and survived her premature obituary by over 50 years.[2]
  • Dave Swarbrick in 1999, prompting much embarrassing publicity for the newspaper, and Swarbrick's remark "It's not the first time I have died in Coventry."
  • Dorothy Southworth Ritter, the widow of Tex Ritter and mother of John Ritter, in August 2001. She eventually died in 2003, two months after her son's death.[3]
  • Ballet dancer Katharine Sergava in 2003, which also caused The New York Times to print an erroneous obituary based on The Telegraph's.

The Daily Telegraph is nonetheless noted for the humour and quality of writing of many of its obituaries.[citation needed] Bror von Blixen-Finecke (July 25, 1886 – March 4, 1946) was a Swedish baron, writer, and African big-game hunter; he was the original archetype of the Great White hunter One of a pair of identical twins born to an aristocratic Swedish family (his twin, Hans, died in a plane... Dave Swarbrick with Martin carthy and Diz Disley (1967). ... Dorothy Fay Dorothy Fay (April 4, 1915 – November 5, 2003) was an American actress. ... Tex Ritter Tex Ritter (January 12, 1905 – January 2, 1974) was an American country singer and actor. ... John Southworth Ritter (September 17, 1948 – September 11, 2003) was an American actor best known for his role of Jack Tripper in the sitcom Threes Company. ... For other uses, see August (disambiguation). ... 2001 (MMI) was a common year starting on Monday of the Gregorian calendar. ... Katharine Sergava is a dancer and actress, best known for portraying the dream-ballet version of Laurey, the heroine, in the original production of Oklahoma! In 2003 she was erroneously reported dead in the Daily Telegraph and New York Times. ... The New York Times is a daily newspaper published in New York City by Arthur Ochs Sulzberger Jr. ...


On Wednesday 24 February 1988, The Daily Telegraph was printed with the wrong date: Thursday 25 February was printed by mistake. This caused complaints from confused readers, but also inspired the first front page cartoon by Matt, who now has a cartoon on the front page of the Telegraph almost every day. The cartoon had the caption: "I hope I have a better Thursday than I did yesterday". February 24 is the 55th day of the year in the Gregorian calendar. ... 1988 (MCMLXXXVIII) was a leap year starting on Friday of the Gregorian calendar. ... February 25 is the 56th day of the year in the Gregorian calendar. ... Front Page can refer to: The first page of a publication such as a newspaper or magazine. ... A cartoon is any of several forms of illustrations with varied meanings that evolved from its original meaning. ... Matt Pritchett is a British comedian. ...


On Saturday 26 August 2006, content from Claire Zulkey of MediaBistro Toolbox appeared on Melissa Whitworth's blog (MSN cache, original pulled off the site), leading to accusations of plagiarism. Whitworth later claimed that it had been published in error after she had forwarded the piece to her editor. August 26 is the 238th day of the year in the Gregorian calendar (239th in leap years). ... For the Manfred Mann album, see 2006 (album). ...


See also

Michael Bernard Wharton (born Michael Bernard Nathan) (April 19, 1913 – January 23, 2006) was a newspaper columnist writing under the pseudonym Peter Simple in the British Daily Telegraph since 1955, when he started writing the Way of the World column three times a week. ... Look up Humour in Wiktionary, the free dictionary. ... Auberon Alexander Waugh (November 17, 1939 – January 16, 2001) was a British author and journalist. ... Anthony Loyd is a noted British war correspondent. ... John Hugh Brignal Peel (1913-1983) was a British journalist, author and poet, writing, as J. H. B. Peel, about farming and the countryside. ... Mark Steyn (born 1959) is a Canadian journalist, columnist, and film and music critic. ...

Notes and references

  1. ^ Audit Bureau of Circulations Ltd These figures do not take into account the varying numbers of free copies of each paper given away at hotels, railway stations, and in airplanes.
  2. ^ MORI poll of 21,727 British adults, July-December 2004 - http://www.mori.com/polls/2004/voting-by-readership.shtml

External links


  Results from FactBites:
 
Trenches on the Web - Timeline: 28-Oct-1908 - The Daily Telegraph Affair (0 words)
Kaiser Wilhelm II as published in the London Daily Telegraph 8-Oct-1908.
It was published, "as-is", in the Daily Telegraph on 8-Oct-1908.
Rather than further von Bulow’s career, the Daily Telegraph affair greatly contributed to the end of it.
PM defends ID cards scheme for The Daily Telegraph (0 words)
Tony Blair wrote an article for the Daily Telegraph about ID cards and the national identity database.
I know this will outrage some people but, in a world in which we daily provide information to a whole host of companies and organisations and willingly carry a variety of cards to identify us, I don't think the civil liberties argument carries much weight.
More than two million shoppers in the US already use a "Pay by Touch" system that links their fingerprints to their bank accounts, and a similar system is on trial here in the UK.
  More results at FactBites »

 
 

COMMENTARY     


Share your thoughts, questions and commentary here
Your name
Your comments

Want to know more?
Search encyclopedia, statistics and forums:

 


Press Releases |  Feeds | Contact
The Wikipedia article included on this page is licensed under the GFDL.
Images may be subject to relevant owners' copyright.
All other elements are (c) copyright NationMaster.com 2003-5. All Rights Reserved.
Usage implies agreement with terms, 1022, m