FACTOID # 26: Delaware is the latchkey kid capital of America, with 71.8% of households having both parents in the labor force.
 
 Home   Encyclopedia   Statistics   States A-Z   Flags   Maps   FAQ   About 
   
 
WHAT'S NEW
 

SEARCH ALL

FACTS & STATISTICS    Advanced view

Search encyclopedia, statistics and forums:

 

 

(* = Graphable)

 

 


Encyclopedia > Sveriges Television
Sveriges Television (SVT)
SVT logo
Type Public broadcasting
Founded 1979
Location Sweden
Website www.svt.se

Sveriges Television (SVT) is a national publicly-funded television broadcaster based in Sweden. The Swedish public broadcasting system is in many respects modelled after the one used in the United Kingdom, and Sveriges Television shares many traits with its British counterpart, the BBC. Image File history File links SVT.jpg Summary SVT Logo Licensing This is a logo of a corporation, sports team, or other organization, and is protected by copyright and/or trademark. ... Public broadcasting, also known as public service broadcasting or PSB (though this term has a specific different meaning in the United Kingdom - see public service broadcasting in the United Kingdom) is the dominant form of broadcasting around the world, where radio, television, and potentially other electronic media outlets receive funding... This page refers to the year 1979. ... This page as shown in the aol 9. ... Public broadcasting, also known as public service broadcasting or PSB (though this term has a specific different meaning in the United Kingdom - see public service broadcasting in the United Kingdom) is the dominant form of broadcasting around the world, where radio, television, and potentially other electronic media outlets receive funding... This article is an overview article about the Crown chartered British Broadcasting Corporation formed in 1927. ...


Sveriges Television is a public limited company, owned by an independent foundation, and funded through a licensing fee, which is allocated by the Swedish Riksdag. It is now separate from, but was initially part of, Sveriges Radio, which is the public radio broadcaster. Its status could be described as that of a quasi-autonomous non-government organisation. Riksdag is also the Swedish name of the Parliament of Finland. ... Sveriges Radio (SR) - Swedish Radio Ltd - is Swedens national publicly-funded radio broadcaster. ... The term Quasi-Autonomous Non-Governmental Organisation (or QUANGO), attributed to Sir Douglas Hague, was originally invented as a joke, but fell into common usage in the United Kingdom to describe the agencies produced by the growing trend of government devolving power to appointed, or self-appointed bodies. ...


Sveriges Television maintained a monopoly in domestic terrestrial broadcasting from the start in 1956 until the start of the privately held TV 4 in 1990. Until the launch of the Swedish language satellite television channel TV3 in 1987, Sveriges Television provided the only Swedish television available to the public. TV4 is the largest commercial television channel in Sweden. ... Swedish ( ) is a North Germanic language (also called Scandinavian languages) spoken predominantly in Sweden and in parts of Finland, especially along the coast and on the Ã…land islands, by more than nine million people. ... Artists impression of a Boeing 601 satellite, as configured for digital television transmission by SES Astra Satellite television is television delivered by way of communications satellites, as compared to conventional terrestrial television and cable television. ... TV3 is the largest commercial television channel of Viasat, which is part of the Swedish media company Modern Times Group. ...

Contents


History

When radio broadcasting was organized in the 1920s it was decided to adopt a model similar to the one of the British Broadcasting Company in the United Kingdom. The radio would a monopoly funded by a license and organized as a limited company, Radiotjänst ("Radio service"), owned by the radio industry and the press. The transmitters were owned by the state through Telegrafverket and the press would have a monopoly on news casts through Tidningarnas Telegrambyrå. The British Broadcasting Company Ltd was a British commercial company formed on October 18, 1922 by British and American electrical companies doing business in the United Kingdom. ... Radiotjänst (Radio service) was the name of Swedens national public broadcaster from 1925 until 1957, when the company was reorganized as Sveriges Radio. ... Tidningarnas TelegrambyrÃ¥ (TT) is a Swedish news agency cooperatively owned by the newspapers and media groups behind them. ...


TT lost it's monopoly on news casts de jure in 1947 and de facto in 1956, but otherwise the same model would be applied to television.


Test transmissions of television started in 1954 from the Royal Institute of Technology in Stockholm. The Royal Institute of Technology or Kungliga tekniska högskolan (KTH) is a university in Stockholm, Sweden. ...


In 1956, the Riksdag took the decicided to introduce television broadcasting. Transmissions were officially started in Sweden by Radiotjänst on September 4 the same year using the new Nacka transmitter. A television license for those owning a television set was introduced in october. Since 1957 the broadcasts are regular. The Riksdag or Sveriges Riksdag is the Parliament of Sweden. ... Radiotjänst (Radio service) was the name of Swedens national public broadcaster from 1925 until 1957, when the company was reorganized as Sveriges Radio. ...


In 1957, the company was renamed Sveriges Radio (SR) and it's ownership changed. The people's movements and the press would have equal 40 percent shares, while the enterprise would own 20 percent (1967, the people movements increased their share to 60 percent at the expense of the press). Sveriges Radio (SR) - Swedish Radio Ltd - is Swedens national publicly-funded radio broadcaster. ...


In 1958, the first newscast, Aktuellt, was broadcast. Opening title of Aktuellt, used since December 6, 2004. ...


During the 1960's a second tv-channel was frequently discussed. The discussions resulted in the start of TV2 December 5, 1969. The first channel was named TV1 and the two channels were supposed to broadcast in stimulating competition within the same company. TV2 is a common name for television channels. ... TV1 is a general entertainment channel available on Australias Foxtel, Austar and Optus Television pay television services. ...


1970 saw the start of the first regional programme, Sydnytt from Malmö. View over Malmö IPA: /málmø:/ is the third largest city in Sweden, situated in the southernmost province of SkÃ¥ne, near Copenhagen, Denmark. ...


When TV2 started the news programmes were reorganized. Akuellt was axed and replaced with TV-nytt, who were in charge of the main 7:30 bulletin in TV1 as well as news updates on both channels. In addition, the two channels would get one bulletin each. TV2 got Rapport and TV1 got Nu. TV-nytt is a daily television news program on the Finland-Swedish TV channel FST. TV-nytt first aired on April 5, 1965 and has since provided daily news for the Swedish speaking population in Finland. ... Rapport is one of the most important features or characteristics of unconscious human interaction. ...


In 1972, the news were reorganized once again. Rapport was moved to the 7:30 slot on TV2, Aktuellt was revived and would broadcast at 6 and 9 on TV1. Those timeslots would mostly stay unchanged for the following decades. Opening title of Aktuellt, used since December 6, 2004. ...


In 1966, the first color broadcast was made. In 1970, regular color broadcasts were introduced.


Teletext started in 1978.


At the end of the 70s SR was reorganized. Sveriges Radio would be the mother of four companies: Sveriges Riksradio (RR), Sveriges Lokalradio (LRAB), Sveriges Utbildningsradio (UR) and Sveriges Television (SVT). SVT would provide all television broadcasting, except for educational programming which was the responsibility of Sveriges Utbildningsradio. The abbreviation SVT is said to have been chosen since STV was already occupied by Scottish Television in the EBU. The 1970s decade refers to the years from 1971 to 1980, inclusive. ... Sveriges Utbildningsradio (UR) — the Swedish Educational Broadcasting Company — is a public-service corporation dedicated to serving the needs of the Swedish general public by providing educational programming on radio and television. ... Sveriges Utbildningsradio (UR) — the Swedish Educational Broadcasting Company — is a public-service corporation dedicated to serving the needs of the Swedish general public by providing educational programming on radio and television. ... Scottish Television is Scotlands largest independent television franchisee, and has held the ITV franchise for Central Scotland since 31 August 1957. ... The European Broadcasting Union (EBU), known in French as LUnion Européenne de Radio-Télévision (UER), and unrelated to the European Union, was formed February 12, 1950 by 23 broadcasting organizations from Europe and the Mediterranean at a conference in the coastal resort of Torquay in Devon...


The two channels were re-organized in 1987. TV1 was renamed Kanal 1 and was the channel for Stockholm-made programmes and TV2 showed programmes from the rest of Sweden. Broadcasts in Nicam Stereo where made permanent in 1988. This year also saw the launch of TV4 in southern Finland, broadcasting content from SVT for Finland-Swedes. The channel is known as SVT Europa since 1997 when it started broadcasting to all of Europe through satellite. It has been suggested that this article or section be merged into Bulgarian National Television. ... Finland-Swedish is a variety of Swedish. ... svt europa is owned by sveriges telivision. ...


In 1992, the Riksdag decided that Sveriges Radio would reorganized once again in three companies (with RR and LRAB merged). From 1994, they would be owned by three independent foundations. The three foundations would later change into one foundation.


In 1996, the channels were once again reorganized. The previous organisation and competition between the two channels disappeared. Kanal 1 and TV2 were renamed SVT1 and SVT2. The first edition of Expedition: Robinson was shown in 1997. SVT1 is one of two television channels broadcast by Sveriges Television in Sweden. ... SVT2 is one of two television channels broadcast by Sveriges Television in Sweden. ...


The first digital terrestrial television-broadcasts (DTT) took place in 1999. SVT started six new channels, the news channel SVT24 and five regional channels. It has been suggested that this article or section be merged into Digital television. ... SVT24 or 24 is a Swedish language tv channel broadcasted by Sveriges Television (SVT). ...


2000 saw the reorganisation of the news desks. Aktuellt, Rapport and SVT24 were merged into one central news desk.


In 2001 a new logo and new programme schedules among other things were introduced. This made SVT1 the broader mainstream channel with higher ratings and SVT2 the more narrow channel. The main news bulletins at 7:30 and 9 switched channel with Aktuellt now shown in SVT2 and Rapport in SVT1.


The regional channels were shut down in the beginning of 2002 and was replaced by SVT Extra. In december 2002, Barnkanalen, was started showing children's programmes during day-time. On February 24, 2003 SVT24 and SVT Extra were replaced by 24, a theme channel for news and sports. In 2003, all the SVT channels dropped their encryption in the DTT network. Barnkanalen is a public service kids channel. ...


On June 25, 2003, SVT broadcasted their first programme with 5.1 sound on DTT. The first 5.1-show was Allsång på Skansen. I november 2004, SVT added two audio streams that read the translation subtitles on SVT1 and SVT2. AllsÃ¥ng pÃ¥ Skansen, is a swedish show at Skansen in Stockholm every summer. ...


Kunskapskanalen started broadcasting knowledge programming in September 2004. Kunskapskanalen (in litteral translation: the Knowledge channel) is a Swedish language television channel broadcasting educational and factual programming between 18:00 and 23:00 from Sundays to Thursdays. ...


The shutdown of analogue transmitters started in 2005 on Gotland. By 2007 all analogue transmissions from SVT will have ceased.


SVT started VODcasting some programs in februari 2006. Alltogether three broadcasters competed to be the first onve to VODcast in Sweden. In the end, all three started in the same week.


Programming

News

  • Rapport and Aktuellt (translated "Report" and "Current"), the two main news programmes.
  • 11 regional stations (ABC, Gävledala, Mittnytt, Nordnytt, Smålandsnytt, Sydnytt, Tvärsnytt, Värmlandsnytt, Västerbottensnytt, Västnytt and Östnytt) each broadcast four news shows a day on SVT2.

Rapport is one of the most important features or characteristics of unconscious human interaction. ... Opening title of Aktuellt, used since December 6, 2004. ... Smålandsnytt is a Swedish regional news programme, broadcast by Sveriges Television (SVT). ...

Entertainment

Allsång på Skansen.
Enlarge
Allsång på Skansen.
  • Melodifestivalen, preselection for the Eurovision Song Contest. Very popular in Sweden. The final generally gets more than 4 million viewers.
  • Survivor - Sveriges Television was the first network to broadcast the reality television series Survivor in 1997. The show was named Expedition Robinson, alluding to Robinson Crusoe and was a major hit in Sweden. The show which consistently held high ratings was concluded after its seventh and final year on the network (the final season aired 2003-2004). The popular series is however to be continued on the commercial channel TV3, but with much lower rating.
  • På spåret (1987-present), popular entertainment show based were celebrities answer question related to different locations.
  • Så ska det låta, the Swedish adaption of The Lyrics Board which have scored more than 3 million viewers several times.
  • Allsång på Skansen (1979-) a show based on a crowd singing folk music, broadcast live from Skansen in Stockholm in the summer.
  • Antikrundan, the Swedish version of Antiques Roadshow that often have attracted 2 million viewers.

Image File history File linksMetadata Allsang_pa_Skansen_2004-07-20. ... Image File history File linksMetadata Allsang_pa_Skansen_2004-07-20. ... Lena Philipsson, winner of Melodifestivalen in 2004 Melodifestivalen is the Swedish national preselection for the Eurovision Song Contest. ... Eurovision Song Contest logo. ... Survivor redirects here. ... Reality television is a genre of television programming which presents unscripted dramatic or humorous situations, documents actual events, and features ordinary people over professional actors. ... 1997 (MCMXCVII) was a common year starting on Wednesday of the Gregorian calendar. ... Expedition Robinson is a popular Swedish reality television program. ... Robinson Crusoe and Man Friday by Carl Offterdinger Robinson Crusoe is a novel by Daniel Defoe, first published in 1719 and sometimes regarded as the first novel in English. ... TV3 is the largest commercial television channel of Viasat, which is part of the Swedish media company Modern Times Group. ... På spåret (On The Tracks) is a Swedish TV show broadcast on SVT. Ingvar Oldsberg is the host of the show with Björn Hellberg or Carl-Jan Grankvist as judges. ... Så ska det låta is a very popular Swedish game show, based on the Irish The Lyrics Board. ... The Lyrics Board is an Irish game show, with local versions around the world. ... Allsång på Skansen, is a swedish show at Skansen in Stockholm every summer. ... Folk Music, in the original sense of the term, is music by and of the common people. ... Winter view of Skogaholm Manor, moved to Skansen from Närke Hand-coloured postcard of Skansen, ca 1900 Skansen is an open air museum and zoo located on the island Djurgården in Stockholm, Sweden. ... Antiques Roadshow is a British human interest television show in which antique appraisers travel to various regions of the United Kingdom and appraise antiques brought in by local residents. ... Antiques Roadshow is a British human interest television show in which antique appraisers travel to various regions of the United Kingdom and appraise antiques brought in by local residents. ...

Drama

  • Rederiet (1992-2002), one of Sweden's most popular soap operas.

Rederiet , ( High Seas or The Shipping Company ) was a Swedish long running soap opera on Swedish TV (1992 – 2002). ...

Non-Swedish

SVT also broadcasts foreign programmes, primarily from the US and the UK, in original language with subtitles, as is the case on other Nordic TV channels. Motto: E pluribus unum (1789 to 1956) (Latin: Out of Many, One) In God We Trust (1956 to present) Anthem: The Star-Spangled Banner Capital Washington, D.C. Largest city New York City Official language(s) None at federal level; English de facto Government • President • Vice President Federal Republic George...


SVT co-operates a lot with the other Nordic television companies through the Nordvision. Thus, many Danish, Norwegian and Finnish programmes are shown on SVT, while DR, NRK, YLE, SVF and RÚV show Swedish programmes. DRs logo. ... Norsk Rikskringkasting (NRK) - the Norwegian Broadcasting Corporation - is the Norwegian state-owned radio and television public broadcasting company. ... Yleisradio (YLE), or the Finnish Broadcasting Company, is a national publicly-funded radio and television broadcaster based in Finland, it was founded in 1926. ... Sjónvarp Føroya (SvF) means Television of the Faroes. ... The RÚV logo RÚV or Ríkisútvarpið (the Icelandic National Broadcasting Service) is Icelands main public-service broadcaster. ...


Channels

SVT has five channels broadcasting to Sweden:

  • SVT1 - The main channel with broad content.
  • SVT2 - A channel with slighly narrower and younger programming.
  • SVT24 - News and information channel with much sport in the weekends.
  • Barnkanalen - Literally the Children Channel broadcasting during daytime.
  • Kunskapskanalen - the Knowledge Channel broadcast 18.00-23.00 in cooperation with the UR.

In additon to these channels, SVT has a special events channel called SVT Extra. It is generally unused and was (as of 2006) last used for live coverage during the Olympic Games in 2004. SVT1 is one of two television channels broadcast by Sveriges Television in Sweden. ... SVT2 is one of two television channels broadcast by Sveriges Television in Sweden. ... SVT24 or 24 is a Swedish language tv channel broadcasted by Sveriges Television (SVT). ... Barnkanalen is a public service kids channel. ... Kunskapskanalen (in litteral translation: the Knowledge channel) is a Swedish language television channel broadcasting educational and factual programming between 18:00 and 23:00 from Sundays to Thursdays. ...


All channels are available free-to-air in most of Sweden through the DTT and encrypted from Thor and Sirius satellites. Until the september 2005, both SVT1 and SVT2 were available nationwide via analogue terrestrial transmitters. Cable networks are required to broadcast four SVT channels for free in either digital or analogue form. Free-to-air is a phrase used to describe television and radio broadcasts which are available without subscription and without decryption (pay-TV). ...


SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen and Kunskapskanalen are also available throuh DTT on Åland and can be distributed on Finnish cable networks. In Österbotten, Finland, two transmitters are broadcasting SVT1 and SVT2 in analogue form to the Swedish-speaking population. The signals from the terrestrial transmitters in Sweden can be received in some areas of Denmark and Norway near Sweden. Cable networks there generally re-distribute SVT1 and SVT2. Österbotten (Pohjanmaa) is the name of a geographical region in Finland which can refer to: Österbotten - a historical Province of Sweden (Historical provinces of Finland) Österbottens län - a former County of Sweden (Counties in Finland) Norra Österbottens landskap - a current Region of Finland Södra Österbottens landskap - a current...


SVT Europa, a mix of the SVT channels, is broadcast on satellite, and also as a terrestrial channel in Swedish-speaking areas of Finland. For rights reasons, SVT Europa does not show acquired material, such as movies, sport, or English language programming. svt europa is owned by sveriges telivision. ... The English language is a West Germanic language that originates in England. ...


The SVT website, svt.se, is considered a channel on its own by the company.


Organisation

Since January 1, 2000, the executive management of SVT is handled by a CEO and a programme officer (PD), appointed by the board. As of 2006, Christina Jutterström is CEO and Leif Jacobsson is PD.


SVT is divided into eight operative programme producing units. Four of these a located in Stockholm, the other four are located around the country and are based on the ten TV2 districts who were merged in 2000. The regional units are:

  • SVT Syd (SVT Malmö and SVT Växjö), main production location: Malmö
  • SVT Väst (SVT Göteborg), main production location: Göteborg
  • SVT Mellansverige (SVT Falun, Dövas TV Leksand, SVT Karlstad, SVT Örebro and SVT Norrköping), main production location: Norrköping
  • SVT Nord (formerly SVT Luleå, SVT Umeå and SVT Sundsvall), main production location: Umeå)

The four districts produce several types of programmes for national broadcasting as well as ten of the eleven regional news programmes. Several of the news programmes also have local offices in their region. View over Malmö IPA: /málmø:/ is the third largest city in Sweden, situated in the southernmost province of SkÃ¥ne, near Copenhagen, Denmark. ... Gothenburg (Swedish: Göteborg  listen? ) is a city and a municipality on the western coast of Sweden, in the County of Västra Götaland. ... Norrköping [ˈˈnÉ”rʃøːpɪŋ] is a city in Östergötland County in midth-east Sweden. ... UmeÃ¥ (IPA: ˘ʉmÉ™oː – ) is a city and municipality in the county of Västerbotten, Sweden. ...


The Stockholm-based units are:

  • SVT Nyheter & Samhälle, taking care of the national news operations as well as society programming, culture and journalistic documentaries made in the capital and regional news programme ABC.
  • SVT Sport, sports news and broadcasting
  • SVT Fiktion, handling drama production, entertainment, youth and childrens' programmes etcetera.
  • SVTi, takes care of svt.se, the Internet archive service "Öppet arkiv", mobile services, "super teletext" and other interactive services.

Sveriges Television (SVT) is a national publicly-funded television broadcaster based in Sweden. ...

See also

Radiotjänst i Kiruna is a Swedish PBS, funded by a license fee like BBC, Danish Broadcasting Corporation (DR) etc. ... Sveriges Utbildningsradio (UR) — the Swedish Educational Broadcasting Company — is a public-service corporation dedicated to serving the needs of the Swedish general public by providing educational programming on radio and television. ... Granskningsnämnden för radio och TV (GRN, in English Swedish Broadcasting Commission) is a Swedish government agency formed in 1994 that enforces the official rules of broadcasting for radio and TV. If the agency concludes that a show has broken the rules it issues a fine. ... Teracom is a terrestrial broadcast service company owned by the Swedish government. ... TV4 is the largest commercial television channel in Sweden. ... Caption Viasat is a DTH distributor and a television network, founded by Jan Stenbeck and owned by Modern Times Group. ... This is a list of television channels that broadcast for a Swedish language audience. ...

External links

  • Sveriges Television - Official site (in Swedish)
  • SVT television schedule
  • VODcasts

  Results from FactBites:
 
Sveriges Television - Wikipedia, the free encyclopedia (1727 words)
Sveriges Television (SVT) is a national publicly-funded television broadcaster based in Sweden.
Sveriges Television is a public limited company, owned by an independent foundation, and funded through a licensing fee, which is allocated by the Swedish Riksdag.
Sveriges Television maintained a monopoly in domestic terrestrial broadcasting from the start in 1956 until the start of the privately held TV 4 in 1990.
  More results at FactBites »

 
 

COMMENTARY     


Share your thoughts, questions and commentary here
Your name
Your comments

Want to know more?
Search encyclopedia, statistics and forums:

 


Press Releases |  Feeds | Contact
The Wikipedia article included on this page is licensed under the GFDL.
Images may be subject to relevant owners' copyright.
All other elements are (c) copyright NationMaster.com 2003-5. All Rights Reserved.
Usage implies agreement with terms, 1022, m