FACTOID # 11: Oklahoma has the highest rate of women in State or Federal correctional facilities.
 
 Home   Encyclopedia   Statistics   States A-Z   Flags   Maps   FAQ   About 
   
 
WHAT'S NEW
 

SEARCH ALL

FACTS & STATISTICS    Advanced view

Search encyclopedia, statistics and forums:

 

 

(* = Graphable)

 

 


Encyclopedia > South African Broadcasting Corporation
South African Broadcasting Corporation
Type Television and
Radio broadcast
Country Flag of South Africa South Africa
Availability    National; International (via SABC Africa, Channel Africa)
Founder South African Government
Slogan "Your South Africa. Your SABC."
Motto "This is your SABC."
Key people Dali Mpofu (CEO)
Launch date 1936 (radio)
1976 (television)
Past names African Broadcasting Corporation
Website www.sabc.co.za

The South African Broadcasting Corporation (SABC) is the state-owned broadcaster in South Africa and provides 18 radio stations (AM/FM) as well as 4 television broadcasts to the general public.[1] Image File history File links Sabclogo. ... Image File history File links Flag_of_South_Africa. ... SABC Africa is the international television service of the South African Broadcasting Corporation. ... Channel Africa is the international broadcasting service of the South African Broadcasting Corporation. ... This article is about the country on the southern tip of the African continent. ... This article does not cite any references or sources. ... 1936 (MCMXXXVI) was a leap year starting on Wednesday (link will take you to calendar). ... Year 1976 (MCMLXXVI) was a leap year starting on Thursday (link will display full calendar) of the Gregorian calendar. ... Amplitude modulation (AM) is a technique used in electronic communication, most commonly for transmitting information via a radio carrier wave. ... Frequency modulation (FM) is a form of modulation that represents information as variations in the instantaneous frequency of a carrier wave. ...

Contents

Company history

Early years

Radio broadcasting began in South Africa in 1923. The SABC was established in 1936 through an Act Of Parliament, and replaced the previous state-controlled African Broadcasting Corporation, formed in 1927, which was dissolved in the same year. It was considered a monopoly for many years, and was controlled by the white minority National Party government. This lead to the accusation of it being biased towards the then ruling apartheid regime. At one time most of its senior management were members of the Broederbond, the Afrikaner secret society and later drawn from institutions like Stellenbosch University. It was also known in Afrikaans as Suid-Afrikaanse Uitsaaikorporasie (SAUK), although this title is no longer used by the Corporation. 1936 (MCMXXXVI) was a leap year starting on Wednesday (link will take you to calendar). ... A parliament is a legislature, especially in those countries whose system of government is based on the Westminster system modelled after that of the United Kingdom. ... A monopoly (from the Greek language monos, one + polein, to sell) is defined as a persistent market situation where there is only one provider of a product or service, in other words a firm that has no competitors in its industry. ... The National Party (Afrikaans: Nasionale Party) (with its members sometimes known as Nationalists or Nats) was the governing party of South Africa from June 4th 1948 until May 9th 1994, and was disbanded in 2005. ... The Afrikanerbond or, formerly, the Afrikaner Broederbond, is an organisation which promotes the interests of the Afrikaners. ... Afrikaners are an ethnic group of Northwestern European ancestry and associated with Southern Africa and the Afrikaans language. ... A secret society is an organization that conceals its activities and membership from outsiders. ... Stellenbosch University (Afrikaans: Universiteit van Stellenbosch) is an internationally recognised university which is situated in the town of Stellenbosch, South Africa. ... Look up Wiktionary:Swadesh lists for Afrikaans and Dutch in Wiktionary, the free dictionary. ...


Until 1979, the SABC also operated broadcasting services in Namibia, which was then under South African rule, but in that year, these were transferred to the South West African Broadcasting Corporation (SWABC). This, in turn, became the Namibian Broadcasting Corporation (NBC) after the country's independence in 1990. Also: 1979 by Smashing Pumpkins. ... The Namibian Broadcasting Corporation is the public broadcaster of Namibia. ... Year 1990 (MCMXC) was a common year starting on Monday (link displays the 1990 Gregorian calendar). ...


Recent history

In 1996, the SABC and its services were restructured to better serve and reflect the fresh democratic society of post-1994 South Africa. It has since been accused of favouring the ruling ANC political party, mostly in the area of news broadcasting. However, it remains the dominant player in the country's broadcast media. Year 1996 (MCMXCVI) was a leap year starting on Monday (link will display full 1996 Gregorian calendar). ... Year 1994 (MCMXCIV) was a common year starting on Saturday (link will display full 1994 Gregorian calendar). ...


Criticism towards the public broadcaster intensified around 2003-2005, when it was accused of a wide range of shortcomings including self-censorship, lack of objectivity and selective news coverage. Year 2003 (MMIII) was a common year starting on Wednesday of the Gregorian calendar. ... Year 2005 (MMV) was a common year starting on Saturday (link displays full calendar) of the Gregorian calendar. ...


Radio

Establishment

The SABC was established by an act of Parliament in 1936 taking over from the African Broadcasting Company which had been responsible for some of the first radio broadcasts in South Africa in the 1920s. The SABC established services in what were then the country's official languages, English and Afrikaans, with broadcasts in ethnic languages such as Zulu, Xhosa, Sesotho and Tswana following later. The SABC's first commercial service, started in 1950, was known as Springbok Radio, broadcasting in English and Afrikaans. Regional FM music stations were started in the 1960s. The SABC's choice of popular music reflected the National Party government's initial conservatism, with the music of The Beatles and The Rolling Stones generally frowned upon, if not banned from the airwaves, in favour of 'middle of the road' music like that of the U.S. group Bread. An official language is a language that is given a unique legal status in the countries, states, and other territories. ... The English language is a West Germanic language that originates in England. ... Look up Wiktionary:Swadesh lists for Afrikaans and Dutch in Wiktionary, the free dictionary. ... Languages Zulu Religions Christian, African Traditional Religion Related ethnic groups Bantu Nguni Basotho Xhosa Swazi Matabele Khoisan The Zulu (South African English and isiZulu: amaZulu) are a South African ethnic group of an estimated 17-22 million people who live mainly in the province of KwaZulu-Natal, South Africa. ... The Xhosa (IPA ( )) people are speakers of Bantu languages living in south-east South Africa, and in the last two centuries throughout the southern and central-southern parts of the country. ... Sesotho is a language spoken in southern Africa. ... Tswana (Motswana, plural Batswana) is the name of a Southern African people. ... Springbok Radio was the first commercial radio station in South Africa. ... The National Party (Afrikaans: Nasionale Party) (with its members sometimes known as Nationalists or Nats) was the governing party of South Africa from June 4th 1948 until May 9th 1994, and was disbanded in 2005. ... The White Album, see The Beatles (album). ... The Rolling Stones are an English band whose blues, rhythm and blues and rock and roll-infused music became popular during the British Invasion in the early 1960s. ... Motto: (Out Of Many, One) (traditional) In God We Trust (1956 to date) Anthem: The Star-Spangled Banner Capital Washington D.C. Largest city New York City None at federal level (English de facto) Government Federal constitutional republic  - President George Walker Bush (R)  - Vice President Dick Cheney (R) Independence from... Bread was a 1970s rock and roll band from Los Angeles, California. ...


In 1966 the SABC also established an external service, known as Radio RSA, which broadcast in English, Swahili, French, Portuguese, Dutch and German. It is now known as Channel Africa. Year 1966 (MCMLXVI) was a common year starting on Saturday (link will display full calendar) of the 1966 Gregorian calendar. ... Radio RSA was the international broadcasting service of the Republic of South Africa. ... Channel Africa is the international broadcasting service of the South African Broadcasting Corporation. ...


1996 Restructuring

In 1996 the SABC carried out a significant restructuring of their services. The main English language radio service became SAfm, with many black presenters - to the chagrin of many white listeners accustomed to 'proper' English. The new service, after some initial faltering, soon developed a respectable listenership and was regarded as a flagship for the new democracy. However, government interference in the state broadcaster in 2003 saw further changes to SAfm which reversed the growth and put it in rapid decline once more. Today it attracts only 0.6% of the total population to its broadcasts. The main Afrikaans radio service was renamed Radio Sonder Grense (literally 'Radio Without Frontiers') in 1995 and has enjoyed greater success with the transition. Year 1996 (MCMXCVI) was a leap year starting on Monday (link will display full 1996 Gregorian calendar). ... SAFM is a commercial FM radio station in Adelaide, primarily targeted at those in the 10-24 age group. ... Year 2003 (MMIII) was a common year starting on Wednesday of the Gregorian calendar. ... Radio Sonder Grense (RSG), i. ...


Similarly, SABC Radio's competitors have achieved great levels of popular appeal. Primedia-owned Radio 702, Cape Talk and 94.7 Highveld Stereo have grown steadily in audience and revenue through shrewd management since the freeing of the airwaves in South Africa. Other stations such as the black-owned and focused YFM and Kaya FM have also shone, attracting audiences drawn from the black majority. Primedia Logo Primedia Inc. ... 567 CapeTalk is a Cape Town based talk radio station in South Africa, broadcasting on 567 MW. It is sister-staion to Joburgs Talk Radio 702 External links (http://www. ... Highveld Stereo broadcasts on the 94. ... YFM is a Youth radio station in Johannesburg, South Africa (www. ... Kaya FM delivers an independent, cosmopolitan, Afrocentric radio station in Gauteng. ...


Station list

Springbok Radio was the first commercial radio station in South Africa. ... Look up Wiktionary:Swadesh lists for Afrikaans and Dutch in Wiktionary, the free dictionary. ... The English language is a West Germanic language that originates in England. ... is the 365th day of the year (366th in leap years) in the Gregorian calendar. ... Year 1985 (MCMLXXXV) was a common year starting on Tuesday (link displays 1985 Gregorian calendar). ... SAFM is a commercial FM radio station in Adelaide, primarily targeted at those in the 10-24 age group. ... The English language is a West Germanic language that originates in England. ... 5FM is a SABC radio station mainly based in Johannesburg, South Africa. ... The English language is a West Germanic language that originates in England. ... Good Hope FM is a radio station, based in Cape Town, South Africa. ... The English language is a West Germanic language that originates in England. ... The English language is a West Germanic language that originates in England. ... Radio Sonder Grense (RSG), i. ... Afrikaans is a West Germanic language mainly spoken in South Africa and Namibia. ... The English language is a West Germanic language that originates in England. ... Zulu (isiZulu in Zulu), is a language of the Zulu people with about 10 million speakers, the vast majority (over 95%) of whom live in South Africa. ... For the Xhosa people, see Xhosa. ... Northern Sotho, Sepedi, or Sesotho sa Leboa, is one of the official languages of South Africa, and is spoken by 4,208,980 people (2001 Census Data), mostly in the provinces of Gauteng, Limpopo Province and Mpumalanga. ... Sesotho (Sotho, Southern Sotho or Southern Sesotho[1]) is a Bantu language spoken primarily in South Africa, where it is one of the 11 official languages, and in Lesotho, where it is the national language. ... Tswana (Setswana), is a Bantu language. ... Phaphala is a South African radio station operating through SABC, South Africas government owned national broadcaster. ... Venda, also known as Tshivenda, or Luvenda, is a Bantu language. ... Munghana Lonene FM, or MLFM, is a Tsonga language radio station broadcasting at 88. ... The Tsonga or Xitsonga language is spoken in southern Africa by the Tsonga people, also known as the Shangaan. ... The Ndebele language, or isiNdebele, or Sindebele, is an African language belonging to the Nguni group of Bantu languages, and spoken by the AmaNdebele (the Ndebele people). ... Lotus FM is leading Radio station in South Africa. ... The English language is a West Germanic language that originates in England. ... The English language is a West Germanic language that originates in England. ... For the Xhosa people, see Xhosa. ...

Television

Early history (1971 - 1995)

SABC logo, used until 1996
SABC logo, used until 1996

In 1971, after years of controversy over the introduction of television, the SABC was finally allowed to introduce a colour TV service, which began experimental broadcasts in the main cities on 5 May 1975, before the service went nationwide on January 6, 1976. Initially, the TV service was funded entirely through a licence fee, as in the UK, but advertising began in 1978. The SABC (both Television and Radio) is still partly funded by the licence fee (currently R225 per annum). Image File history File links No higher resolution available. ... Year 1971 (MCMLXXI) was a common year starting on Friday (link will display full calendar) of the 1971 Gregorian calendar. ... Although economically the most advanced country on the continent, South Africa was among the last countries in Africa to introduce television. ... is the 125th day of the year (126th in leap years) in the Gregorian calendar. ... Year 1975 (MCMLXXV) was a common year starting on Wednesday (link will display full calendar) of the Gregorian calendar. ... is the 6th day of the year in the Gregorian calendar. ... Year 1976 (MCMLXXVI) was a leap year starting on Thursday (link will display full calendar) of the Gregorian calendar. ... A television licence is an official licence required in some countries for all owners of a television receiver. ... Year 1978 (MCMLXXVIII) was a common year starting on Sunday (link displays the 1978 Gregorian calendar). ... The old R1 and new R10 bank notes The Rand is the currency of South Africa. ...


The service initially broadcast only in English and Afrikaans, with an emphasis on religious programming on Sundays. The English language is a West Germanic language that originates in England. ... Look up Wiktionary:Swadesh lists for Afrikaans and Dutch in Wiktionary, the free dictionary. ...


A local soap opera, The Villagers, set on a gold mine, was well received while other local productions like The Dingleys were panned as amateurish. Owing to South Africa's apartheid policies, the British actors' union Equity started a boycott of programme sales to South Africa, meaning that the majority of acquired programming in the early years of the corporation came from the United States. However, the Thames Television police drama series The Sweeney was briefly shown on SABC TV, dubbed in Afrikaans as Blitspatrollie. Later on, when other programmes were dubbed, the original soundtrack was simulcast on FM radio. With a limited budget, early programming aimed at children tended to be quite innovative, and programmes such as the Afrikaans-language puppetshows Haas Das se Nuus Kas and Oscar in Asblikfontein are still fondly remembered by many. The Dingleys was South Africas first television soap opera, when the South African Broadcasting Corporation introduced television in 1976. ... A segregated beach in South Africa, 1982. ... The British Actors Equity Association (now called Equity) is the British actors trade union. ... This article does not cite any references or sources. ... The Sweeney is a British television police drama focusing on two crime-fighting members of the Flying Squad, an elite branch of the British police force specialising in armed robbery and violent crime. ... In filmmaking, dubbing or looping is the process of recording or replacing voices for a motion picture. ... Simulcast is a contraction of simultaneous broadcast, and refers to programs or events broadcast across more than one medium at the same time. ...


In 1982, a second channel was introduced, broadcasting in African languages. The main channel, then called TV1, was divided evenly between English and Afrikaans, as before. Subtitling on TV in South Africa used to be almost non-existent, although now many non-English language soap operas have started to display English subtitles. The second channel, known either as TV2, TV3 or TV4 depending on the time of day, was later rebranded as CCV (Contemporary Community Values). A third channel was introduced known as TSS, or Topsport Surplus, Topsport being the brand name for the SABC's sport coverage, but this was renamed NNTV (National Network TV). Year 1982 (MCMLXXXII) was a common year starting on Friday (link displays the 1982 Gregorian calendar). ...


SABC television become widely available in neighbouring Botswana, Lesotho and Swaziland. The SABC also helped the South West African Broadcasting Corporation in Namibia to establish a television service in 1981 with most programming being videotapes flown in from South Africa. This became part of the Namibian Broadcasting Corporation in 1990 Year 1981 (MCMLXXXI) was a common year starting on Thursday (link displays the 1981 Gregorian calendar). ... The Namibian Broadcasting Corporation is the public broadcaster of Namibia. ... Year 1990 (MCMXC) was a common year starting on Monday (link displays the 1990 Gregorian calendar). ...


The station has also included a number of international broadcasts, such as Jani Allan's much-publicised interview in 1994. The interview in London, updated South African viewers with Ms. Allan who had been the leading columnist of the Sunday Times (South Africa) and who had filed a multi-million pound libel suit against British broadcaster, Channel 4 in 1992, in regards to their referal to her as a mistress of Eugene Terreblanche.The interview did not confirm when Allan planned to return to South Africa, but she did outline her strong Christian feelings. Jani Allan (born 11 September 1953) is a South African journalist and top radio commentator. ... Channel 4 is a public-service British television station, broadcast to all areas of the United Kingdom (and also the Republic of Ireland), which began transmissions in 1982. ... Eugène Ney TerreBlanche is an Afrikaner white supremacist who founded the Afrikaner Weerstandsbeweging. ...


Recent history (1996 - present)

In 1996, almost two years after the ANC came to power, the SABC reorganised its three TV channels, so as to be more representative of different language groups. These new channels were called SABC 1, SABC 2 and SABC 3. This resulted in the downgrading of Afrikaans, which now had its airtime reduced, a move that angered many whites. The SABC also later absorbed the Bop TV station, of the former Bophuthatswana bantustan. Year 1996 (MCMXCVI) was a leap year starting on Monday (link will display full 1996 Gregorian calendar). ... SABC 1 is a South African Broadcasting Corporation (SABC) public service television channel that carries programming in English and African languages. ... SABC 2 is a South African Broadcasting Corporation (SABC) television channel that carries programming in English, Afrikaans and various African Languages. ... SABC 3 is a commercial South African Broadcasting Corporation (SABC) television channel that carries programming in English. ... Look up Wiktionary:Swadesh lists for Afrikaans and Dutch in Wiktionary, the free dictionary. ... Bophuthatswana as of 1977 Flag of Bophuthatswana bantustan Bophuthatswana was a former Bantustan (homeland) in the north of South Africa. ... Map of the black homelands in South Africa as of 1986 Map of the black homelands in Namibia as of 1978 Bantustan is a territory designated as a tribal homeland for black South Africans and Namibians during the apartheid era. ...


Other news broadcasts

The SABC carried CNN International news broadcasts from 1990, but discontinued them around the time of the 2003 Invasion of Iraq. It used to but no longer carries BBC World news programming in the early hours of the morning. Instead, it now carries sport. South African viewers who can afford it, and want to view international news (unfiltered by SABC News), have to subscribe to DStv which broadcasts, amongst others, CNN International, BBC World, and Sky News. This article does not cite any references or sources. ... Year 1990 (MCMXC) was a common year starting on Monday (link displays the 1990 Gregorian calendar). ... The subject of this article is the 2003 invasion of Iraq. ... BBC World is the BBCs international news and current affairs television channel. ... Digital Satellite Television (also known as DStv) is MultiChoices multi-channel digital satellite TV service in Africa, launched in 1995. ... Sky News is a 24-hour British domestic and international television news channel that started broadcasting on 16 February 1989 as part of the then four-channel Sky Television service. ...


New services

In recent years, the SABC began broadcasting two TV channels to the rest of the continent, SABC Africa (a news service) and Africa 2 Africa (entertainment programming from South Africa and other African countries), in 1999. These were carried for free by DStv. In 2003, Africa 2 Africa was merged with SABC Africa. SABC Africa's news bulletins are also carried on the Original Black Entertainment (OBE) satellite television channel in the UK. Year 1999 (MCMXCIX) was a common year starting on Friday (link will display full 1999 Gregorian calendar). ... Year 2003 (MMIII) was a common year starting on Wednesday of the Gregorian calendar. ...


In South Africa itself, the SABC has announced the launch of two regional television channels, SABC4 and SABC5, with an emphasis on languages other than English. SABC4 will broadcast in Tswana, Sesotho, Pedi, Tsonga, Venda, and Afrikaans as well as English, to the northern provinces of the country. In the southern provinces, SABC5 will broadcast in Xhosa, Zulu, Ndebele, and Swazi, as well as Afrikaans and English. Tswana (Setswana), is a Bantu language. ... Sesotho is a language spoken in southern Africa. ... Northern Sotho, or Sesotho sa Leboa, is one of the official languages of South Africa, and is spoken by 4,208,980 people (2001 Census Data), mostly in the provinces of Gauteng, Limpopo Province and Mpumalanga. ... The Tsonga or Xitsonga language is spoken in southern Africa by the Tsonga people, also known as the Shangaan. ... Venda, also known as Tshivenda, or Luvenda, is a Bantu language. ... Look up Wiktionary:Swadesh lists for Afrikaans and Dutch in Wiktionary, the free dictionary. ... For the Xhosa people, see Xhosa. ... Zulu (isiZulu in Zulu), is a language of the Zulu people with about 10 million speakers, the vast majority (over 95%) of whom live in South Africa. ... The Ndebele language, or isiNdebele, or Sindebele, is an African language belonging to the Nguni group of Bantu languages, and spoken by the AmaNdebele (the Ndebele people). ...


Unlike other SABC TV services, SABC4 and SABC5 will not be available via satellite.


Competition

In 1986, the SABC's monopoly on TV was challenged by the launch of a subscription-based service known as M-Net, backed by a consortium of newspaper publishers. However, it could not broadcast its own news and current affairs programmes, which were still the preserve of the SABC. The SABC's dominance was further eroded by the launch of the first 'free-to-air' private TV channel, called e.tv. Satellite television also expanded, as M-Net's parent company, Multichoice, launched its digital satellite TV service (DStv) in 1995. Most of the SABC's TV channels are still provided as part of this service. Year 1986 (MCMLXXXVI) was a common year starting on Wednesday (link displays 1986 Gregorian calendar). ... M-Net (originally an abbreviation for Electronic Media Network) is a subscription-funded television channel in South Africa, established in 1986 by a consortium of newspaper companies, including Naspers. ... e. ... Satellite television is television delivered by way of communications satellites, as compared to conventional terrestrial television and cable television. ... M-Net (originally an abbreviation for Electronic Media Network) is a subscription-funded television channel in South Africa, established in 1986 by a consortium of newspaper companies. ... Digital Satellite Television (also known as DStv) is MultiChoices multi-channel digital satellite TV service in Africa, launched in 1995. ... Year 1995 (MCMXCV) was a common year starting on Sunday (link will display full 1995 Gregorian calendar). ...


Station list

1976 to 1995

TV1 is a general entertainment channel available on Australias Foxtel, Austar and Optus Television pay television services. ... TV2 is a common name for television channels. ... TV4 is the largest commercial television channel in Sweden. ...

1996 Onward

SABC 1 is a South African Broadcasting Corporation (SABC) public service television channel that carries programming in English and African languages. ... SABC 2 is a South African Broadcasting Corporation (SABC) television channel that carries programming in English, Afrikaans and various African Languages. ... Afrikaans is a West Germanic language mainly spoken in South Africa and Namibia. ... SABC 3 is a commercial South African Broadcasting Corporation (SABC) television channel that carries programming in English. ... The English language is a West Germanic language that originates in England. ... SABC Africa is the international television service of the South African Broadcasting Corporation. ...

Criticism

A throwback to the Apartheid days, many opposition politicians believe the SABC to be the mouthpiece of the ANC government or "SANC",[2] just as it was that of the National Party. Despite a change in government, this public perception was reinforced when, in August 2005, the SABC came under heavy fire from non-affiliated media and the public for failing to broadcast a scene whereby Deputy President Phumzile Mlambo-Ngcuka was booed offstage by members of the ANC Youth League, who were showing support for the newly-axed ex-Deputy President, Jacob Zuma[3] . Year 2005 (MMV) was a common year starting on Saturday (link displays full calendar) of the Gregorian calendar. ... Mrs Phumzile Mlambo-Ngcuka (born November 3, 1955) is the current Deputy President of South Africa. ... The African National Congress Youth League is the youth wing of the African National Congress. ... Jacob Zuma Jacob Gedleyihlekisa Zuma (born Inkandla, KwaZulu-Natal, South Africa, April 12, 1942) is a former Deputy President of the Republic of South Africa and current deputy president of the governing political party, the African National Congress (ANC). ...


Rival broadcaster eTV publicly accused SABC of 'biased reporting' by failing to show the video footage of the humiliated Deputy President, but Snuki Zikalala, Head of News and ex-ANC spokesperson retorted by stating that their cameraman was not present at the meeting, a fact later falsified by released eTV footage showing the SABC cameraman filming the incident.[4] e. ... Snuki Zikalala is the current MD of news and current affairs of the South African Broadcasting Corporation. ...


SABC's government connections also came under scrutiny when, in April 2005, Zimbabwean president Robert Mugabe was interviewed live by Zikalala, who is a former ANC political commissar.[5] The interview held was deemed by the public eye to have side-stepped 'critical issues' and controversial questions regarding Mugabe's radical land-reform policies and human rights violations. Robert Gabriel Mugabe KCB (born on February 21, 1924) is the President of Zimbabwe. ... A political commissar is an officer appointed by a government to oversee a unit of the military. ... Human rights are rights which some hold to be inalienable and belonging to all humans. ...


In May 2006, the SABC was accused of self censorship, when it decided not to air a documentary on South African President Thabo Mbeki, and in early June requested that the producers (from Daylight films) not speak about it. This has been widely criticised by independent media groups.[6] In response, the International Freedom of Expression eXchange issued an alert concerning the SABC's apparent trend toward self-censorship.[7] Year 2006 (MMVI) was a common year starting on Sunday (link displays full 2006 calendar) of the Gregorian calendar. ... Self-censorship is the act of censoring and/or classifying ones own book(s), film(s), or other kind of art to avoid offending others without an authority pressuring them to do so. ... Thabo Mvuyelwa Mbeki (born June 18, 1942) is the current President of the Republic of South Africa. ... International Freedom of Expression eXchange. ...


In June 2006 the International Federation of Journalists denounced the cancelling of the Thabo Mbeki documentary, citing "self censorship" and "politically influenced managers".[8] Year 2006 (MMVI) was a common year starting on Sunday (link displays full 2006 calendar) of the Gregorian calendar. ... International Federation of Journalists, IFJ, is global union federation of journalists trade unions - the largest in the world. ...


Also in June 2006, SAfm host John Perlman disclosed on air that the SABC had created a blacklist of commentators.[9] A commission of inquiry was created by SABC CEO Dali Mpofu into the allegations that individuals were blacklisted at the behest of Zikalala.[10][11] SAFM is a commercial FM radio station in Adelaide, primarily targeted at those in the 10-24 age group. ... John Perlman was one of South Africas most popular and respected radio anchors, until his resignation in March 2007. ... A blacklist is a list or register of entities who, for one reason or another, are being denied a particular privilege, service, or mobility. ...


See also

Although economically the most advanced country on the continent, South Africa was among the last countries in Africa to introduce television. ... The following is a partial list of South African television series. ...

External links

  • Official Site
  • IOL - SABC battles the image of being a State Mouthpiece
  • The Star - Air the Laundry
  • IOL - SABC gags Mbeki 'unauthorised' documentary
  • Report of SABC Commission on Blacklisting
  • SPRINGBOK RADIO PRESERVATION SOCIETY OF S.A.

References

  1. ^ SABC Station List. Retrieved on July, 2006.
  2. ^ Mail and Guardian interview with Democratic Alliance spokesperson Helen Zille. Retrieved on August, 2005.
  3. ^ Mail and Guardian article on Youth League Controversy. Retrieved on July, 2006.
  4. ^ Sunday Independent on Deputy-President footage. Retrieved on July, 2006.
  5. ^ Sunday Times on Robert Mugabe Interview. Retrieved on July, 2006.
  6. ^ IOL News Report. Retrieved on July, 2006.
  7. ^ IFEX Self-Censhorship Warning. Retrieved on July, 2006.
  8. ^ IFOJ comment on Mbeki documentary. Retrieved on July, 2006.
  9. ^ John Perlman disclosed blacklist. Retrieved on July, 2006.
  10. ^ IOL on blacklisting allegations. Retrieved on July, 2006.
  11. ^ MG on blacklisting allegations. Retrieved on July, 2006.
South African Broadcasting Corporation
Radio: SAfm | 5FM | Radio Metro | Radio Sonder Grense | Ukhozi FM | Umhlobo Wenene FM | Thobela FM | Lesedi FM | Motsweding FM | Phalaphala FM | Munghana Lonene FM | Ligwalagwala FM | Ikwekwezi FM | Lotus FM | Channel Africa
Television: SABC 1 | SABC 2 | SABC 3 | SABC Africa
Former channels: South West African Broadcasting Corporation
Future channels: SABC 4 | SABC 5 | SABC News International

  Results from FactBites:
 
South African Broadcasting Corporation - Wikipedia, the free encyclopedia (1382 words)
The SABC began the first radio broadcasts in South Africa in the 1920s, establishing services in what were then the country's official languages, English and Afrikaans, with broadcasts in African languages such as Zulu, Xhosa Sesotho and Tswana, following later.
As the state-controlled broadcaster, the SABC was accused of bias towards the apartheid regime.
SABC's government connections also came under scrutiny when, in April 2005, Zimbabwean president Robert Mugabe was interviewed live by Zikalala, who is a former ANC political commissar [3].
South African Broadcasting Corporation - definition of South African Broadcasting Corporation in Encyclopedia (1259 words)
In 1971, the SABC was finally allowed to introduce a television service, which began experimental broadcasts in the main cities in mid-1975, before the service went nationwide on January 6th,1976.
When South African television launched, it was only the second terrestrial TV service to launch with a colour service only, where as all other TV stations would have started in fl-and-white first, then colour later.
Owing to the British Equity boycott, and a similar boycott by Australia, South African TV has been dominated by programming from the United States, and it was only after the end of apartheid that the boycott was lifted, and non-US programming became available.
  More results at FactBites »

 
 

COMMENTARY     


Share your thoughts, questions and commentary here
Your name
Your comments

Want to know more?
Search encyclopedia, statistics and forums:

 


Press Releases |  Feeds | Contact
The Wikipedia article included on this page is licensed under the GFDL.
Images may be subject to relevant owners' copyright.
All other elements are (c) copyright NationMaster.com 2003-5. All Rights Reserved.
Usage implies agreement with terms, 1022, m