FACTOID # 15: A mere 0.8% of West Virginians were born in a foreign country.
 
 Home   Encyclopedia   Statistics   States A-Z   Flags   Maps   FAQ   About 
 
WHAT'S NEW
 

SEARCH ALL

FACTS & STATISTICS    Advanced view

Search encyclopedia, statistics and forums:

 

 

(* = Graphable)

 

 


Encyclopedia > Rupert Murdoch
Keith Rupert Murdoch

Rupert Murdoch, August 2006
Born 11 March 1931 (1931-03-11) (age 77)
Melbourne, Australia
Occupation Chairman and CEO, News Corporation
Net worth $8.3 Billion[1]
Spouse(s) 1) Patricia Booker (1956 - 1967), one daughter Prudence;
2) Anna Tõrv (1967 - 1999), one daughter Elisabeth and two sons Lachlan and James;
3) Wendi Deng (1999 - present); two daughters Grace and Chloe

Keith Rupert Murdoch, AC, KCSG (born Melbourne, March 11, 1931), usually known as Rupert Murdoch, is an Australian-American global media mogul. He is the major shareholder, chairman and managing director of News Corporation (News Corp). Beginning with newspapers, magazines and television stations in his native Australia, Murdoch expanded News Corp into the UK, US and Asian media markets. In recent years has become a leading investor in satellite television, the film industry, the Internet and media. News Corp is based in New York. Image File history File links Metadata No higher resolution available. ... is the 70th day of the year (71st in leap years) in the Gregorian calendar. ... Year 1931 (MCMXXXI) was a common year starting on Thursday (link will display full 1931 calendar) of the Gregorian calendar. ... This article is about the Australian city; the name may also refer to City of Melbourne or Melbourne city centre (also known as The CBD). ... A Chairman is the presiding officer of a meeting, organization, committee, or other deliberative body. ... Chief Executive Officer (CEO) is the job of having the ultimate executive responsibility or authority within an organization or corporation. ... 1211 Avenue of the Americas (Sixth Avenue), where News Corporation is based News Corporation (abbreviated to News Corp) (NYSE: NWS, NYSE: NWSa, ASX: , LSE: NCRA) is an American media conglomerate company and the third worlds largest. ... Elisabeth Murdoch (born in Sydney, Australia on August 22, 1968) is a business executive known for shrewd deal-making in the British television industry, and a daughter of international media mogul Rupert Murdoch. ... Lachlan Keith Murdoch (born September 8, 1971), is the elder son of media mogul, Rupert Murdoch and the former Anna Torv. ... James Murdoch (born December 1972) is the CEO of British Sky Broadcasting and younger son of billionaire media tycoon Rupert Murdoch. ... Wendi Murdoch (née Deng) (simplified Chinese: 邓文迪; pinyin: Dèng Wéndí, originally 邓文革; pinyin: Dèng Wéngé) (born 1968) is a Chinese born American businesswoman, and wife of News Corporation Chairman and CEO Rupert Murdoch. ... Insignia of a Companion of the Order of Australia. ... Insignia of the Pontifical Equestrian Order of St. ... This article is about the Australian city; the name may also refer to City of Melbourne or Melbourne city centre (also known as The CBD). ... is the 70th day of the year (71st in leap years) in the Gregorian calendar. ... Year 1931 (MCMXXXI) was a common year starting on Thursday (link will display full 1931 calendar) of the Gregorian calendar. ... Worldwide redirects here. ... “Tycoon” redirects here. ... A shareholder or stockholder is an individual or company (including a corporation) that legally owns one or more shares of stock in a joint stock company. ... A Chairman is the presiding officer of a meeting, organization, committee, or other deliberative body. ... Managing director is the term used for the chief executive of many limited companies in the United Kingdom, Commonwealth and some other English speaking countries. ... 1211 Avenue of the Americas (Sixth Avenue), where News Corporation is based News Corporation (abbreviated to News Corp) (NYSE: NWS, NYSE: NWSa, ASX: , LSE: NCRA) is an American media conglomerate company and the third worlds largest. ... The United Kingdom has a diverse range of different types of media. ... The media of the United States of amrica consist of several different types of communications media: television, radio, cinema, newspapers, magazines, and Internet-based Web sites. ... For other uses, see Asia (disambiguation). ... Satellite television is television delivered by way of communications satellites, as compared to conventional terrestrial television and cable television. ... Cinema admissions in 1995 The film industry consists of the technological and commercial institutions of filmmaking: i. ... New York, New York and NYC redirect here. ...


According to the 2007 Forbes 400, Murdoch is the 33rd wealthiest American, with a net worth of $8.8 billion.[2] He was made a Grand-Officer in the Order of St. Gregory the Great by Pope John Paul II. The Forbes 400 or 400 Richest Americans (est. ... Insignia of the Pontifical Equestrian Order of St. ... John Paul II (Latin: , Italian: , Polish: ) born   IPA: ; 18 May 1920 – 2 April 2005) reigned as the 264th Pope of the Roman Catholic Church and Sovereign of the State of the Vatican City from 16 October 1978, until his death, almost 27 years later. ...

Contents

Beginnings

Early life and family

Rupert Murdoch in 1937 with his parents, Keith and Elisabeth Murdoch, and his sister, departing Melbourne for Britain, by sea.

Murdoch's father was a powerful Australian newspaper proprietor Sir Keith Arthur Murdoch and his mother is Dame Elisabeth Murdoch. He attended Geelong Grammar, one of Australia's most elite private schools and was reading philosophy, politics and economics at Worcester College, University of Oxford, England, when his father died in 1952. Download high resolution version (1119x860, 828 KB)this is a 67 year old news cutting and i presume it is out of copyright File history Legend: (cur) = this is the current file, (del) = delete this old version, (rev) = revert to this old version. ... Download high resolution version (1119x860, 828 KB)this is a 67 year old news cutting and i presume it is out of copyright File history Legend: (cur) = this is the current file, (del) = delete this old version, (rev) = revert to this old version. ... Keith and Elisabeth Murdoch with Rupert Murdoch and one of his sisters in 1937, departing Melbourne by sea for Britain Sir Keith Arthur Murdoch (August 12, 1886 - October 4, 1952) was an jewish Australian journalist and the father of Rupert Murdoch. ... Dame Elisabeth Murdoch, opening a drug rehabilitation centre in Melbourne, May 2005 Dame Elisabeth Murdoch, AC, DBE, (born 1909), philanthropist, is the widow of Australian media proprietor Sir Keith Murdoch and the mother of United States-based media magnate Rupert Murdoch. ... Geelong Grammar School arms and motto: Christus nobis factus sapientia. ... For the film of this title, see Private School (film). ... Philosophy, Politics and Economics (PPE) is a popular interdisciplinary degree which combines study from the three eponymous disciplines. ... College name Worcester College Collegium Vigorniense Named after Sir Thomas Cookes, Worcestershire Established 1714 Sister College St Catharines College Provost Richard Smethurst JCR President Minesh Tanna Undergraduates 408 MCR President Tom Marshall Graduates 167 Homepage Worcester College is one of the constituent colleges of the University of Oxford in... The University of Oxford (informally Oxford University), located in the city of Oxford, England, is the oldest university in the English-speaking world. ...


Before his death, Keith Murdoch had accumulated a great number of shares in newspaper companies, including some representing a controlling interest in News Limited, an Adelaide company publishing an afternoon newspaper called The News. He had appointed an experienced journalist named Rohan Rivett, a childhood friend and mentor of Rupert Murdoch, as editor of The News, with the hope that Rupert would enter a career in journalism and that Rivett would assist Rupert in learning the required skills. In his will, Keith Murdoch instructed his trustees that Rupert should begin his career at The News: "if they consider him worthy of support". At that time of his father's death, Murdoch had written articles for Oxford student newspapers and had worked for a number of newspapers in a junior capacity. Some thought he had little interest in journalism though and noted his enthusiasm for gambling and making money.[3] At the time of his death Keith Murdoch was heavily in debt, but possessed within a private family trust a considerable number of newspaper shares, some of which may have actually belonged to The Herald and Weekly Times Ltd.[4] The trustees, in consultation with Keith's widow and Rupert's mother, Lady Murdoch, were forced to sell many of the shares and other property in order to repay debt and death duties (government taxes).[3] Elisabeth was able to retain only the family home, Cruden Farm, and the shares in News Limited and its subsidiaries, a Melbourne magazine publishing company named Southdown Press and The Barrier Miner, a regional newspaper at Broken Hill, New South Wales. For other uses, see Adelaide (disambiguation). ... The News was a former afternoon daily newspaper in the city of Adelaide, South Australia. ... The old Herald and Weekly Times building in Flinders St. ... Dame Elisabeth Murdoch, opening a drug rehabilitation centre in Melbourne, May 2005 Dame Elisabeth Murdoch AC, DBE (born February 8, 1909), philanthropist, is the widow of Australian newspaper publisher Sir Keith Murdoch and the mother of international media proprietor Rupert Murdoch. ... Broken Hill Post Office Broken Hill is an isolated mining city and Local Government Area (see City of Broken Hill) in the far west of outback New South Wales, Australia, with a population of 21,000. ...


Start of business career

Rupert Murdoch returned from Oxford to become managing director of News Limited in 1953. Through his leadership, the staff and the circulation and advertising revenue began to grow. He began to direct his attention to acquisition and expansion. He bought the Sunday Times in Perth, Western Australia and, using the tabloid techniques of Lord Northcliffe, made it a success.[citation needed] The Sunday Times masthead The Sunday Times is a News Corporation owned Sunday tabloid newspaper distributed throughout Western Australia. ... Location of Perth within Australia This article is about the metropolitan area of Perth, Western Australia. ... Alfred Harmsworth, 1st Viscount Northcliffe Alfred Charles William Harmsworth, 1st Viscount Northcliffe ( 15 July 1865 - 14 August 1922) rose from childhood poverty to become a powerful newspaper and publishing magnate, famed for buying stolid, unprofitable newspapers and transforming (some say demeaning) them to make them lively and entertaining for the...


In 1956, Murdoch began publishing Australia's first and most successful weekly television magazine, TV Week, at Southdown Press in Melbourne, which also published Australia's oldest women's magazine New Idea. With the Perth paper, the TV magazine and a re-energised New Idea all providing a steady and improving cash flow he was able to obtain finance for more expansion from the Commonwealth Bank of Australia, a government-owned bank dedicated to supporting Australian business development. TV WEEK is a weekly television magazine in Australia, first published as a Melbourne-only publication in 1957 (as TV-Radio WEEK) and bearing a strong affiliation to television station GTV-9. ... Pacific Magazines is a magazine publisher operating in Australia and New Zealand. ...


A defining moment in Murdoch's life was the Stuart case in Adelaide when The News began a campaign to free Max Stuart, a young Aboriginal carnival worker, who had been convicted of the murder of a small girl on a beach near Ceduna, South Australia in late 1958. Stuart had been sentenced to death by hanging. The News was openly critical of the case and investigated it extensively. The death penalty was eventually commuted to life imprisonment. Rupert Maxwell (Max) Stuart (c. ... Australian Aborigines are the indigenous peoples of Australia. ... Ceduna () is a small town in the West Coast region of South Australia. ... This article is about death by hanging. ... Commutation of sentence involves the reduction of legal penalties, especially of terms of imprisonment. ... Life imprisonment or life incarceration is a sentence of imprisonment for a serious crime, often for most or even all of the criminals remaining life, but in fact for a period which varies between jurisdictions: many countries have a maximum possible period of time (usually 7 to 50 years...


The campaign by The News raised the ire of the Premier of South Australia, Sir Thomas Playford. He established a royal commission, conducted by the state's Chief Justice, the same judge who had passed sentence on Stuart. The outcome was a confirmation of Stuart's guilt and a recommendation that News Ltd (of which Murdoch was managing director) and its editor be charged with nine counts of seditious libel, a form of treason based on medieval English law, and criminal libel. Eight of the charges were thrown out, but the jury could not agree on the ninth, which the prosecution subsequently withdrew. This experience gave Murdoch a taste of the overwhelming power of popularly elected politicians and would shape the future policies of all his newspapers. (In 2002, he financed a motion picture Black and White, a fictionalised version of the Stuart story.) Shortly after the case, Murdoch replaced Rivett as editor of The News. This is a list of Premiers of South Australia. ... Sir Thomas Playford KCMG (July 5, 1896 – 16 June 1981) served as Premier of South Australia from November 5, 1938 to March 10, 1965, which at 26 years and 125 days, remains a British Commonwealth record for the longest time someone has served as a democratically elected national or regional... Sedition refers to a legal designation of non-overt conduct that is deemed by a legal authority as being acts of treason, and hence deserving of legal punishment. ... In English and American law, and systems based on them, libel and slander are two forms of defamation (or defamation of character), which is the tort or delict of making a false statement of fact that injures someones reputation. ... Black and White is an Australian movie, directed by Craig Lahiff and starring Robert Carlyle, Charles Dance, Kerry Fox and Colin Friels. ...


Over the next few years, Murdoch established himself in Australia as a dynamic business operator, expanding his holdings by acquiring suburban and provincial newspapers in New South Wales, Queensland, Victoria and the Northern Territory. including the Sydney afternoon tabloid, The Daily Mirror, as well as a small Sydney-based recording company, Festival Records. His acquisition of the Daily Mirror allowed him to challenge two powerful rivals in Australia's biggest city and to outwit his afternoon rival in a long circulation war.[citation needed] NSW redirects here. ... For other uses, see Queensland (disambiguation). ... VIC redirects here. ... For similar terms, see Northern Territories (disambiguation) Slogan or Nickname: The Territory, The NT, The Top End Motto(s): none Other Australian states and territories Capital Darwin Government Constitutional monarchy Administrator Ted Egan Chief Minister Clare Martin (ALP) Federal representation  - House seats 2  - Senate seats 2 Gross Territorial Product (2004... This article is about the metropolitan area in Australia. ... The Daily Mirror was an afternoon paper in Sydney, Australia from 1941 until it merged with its morning sister paper The Daily Telegraph in 1990 to form The Daily Telegraph-Mirror, which in 1996 reverted to The Daily Telegraph, in the process removing the last vestige of the old Daily... Festival Records was an Australian music recording and publishing company which was founded in Sydney in 1952 and operated until 2005. ...


In 1964, Murdoch launched The Australian, Australia's first national daily newspaper, based first in Canberra and later in Sydney. The Australian, a broadsheet, was intended to give Murdoch a new respectability as a 'quality' newspaper publisher and greater political influence. The paper had a rocky start, marked by publishing difficulties and a constantly changing succession of editors who found it impossible to deal with Murdoch's persistent interference. Promised as a serious journal of the affairs of the nation, the paper actually veered between tabloid sensationalism and intellectual tedium until Murdoch was able to find a compliant editor who could abide with his often unpredictable predilections. The Australian is a national daily broadsheet newspaper published by Rupert Murdochs News Corporation. ... For other uses, see Canberra (disambiguation). ... This article is about the metropolitan area in Australia. ... Newspaper sizes in August 2005. ...


The departure in 1966 of the Liberal Prime Minister Robert Menzies saw a chaotic six years of politics after Menzies' chosen successor Harold Holt drowned, to be replaced by John Gorton and then William McMahon. In 1972, Murdoch acquired the Sydney morning tabloid The Daily Telegraph. In that year's election, Murdoch threw his growing power behind the Australian Labor Party under the leadership of Gough Whitlam and duly saw it win power. As the Whitlam government suffered a great loss of public support following its 1974 re-election, Murdoch soon turned against Whitlam and supported the Governor-General's dismissal of the Prime Minister. Sir Robert Gordon Menzies, KT, AK, CH, FRS, QC (20 December 1894 – 15 May 1978), Australian politician, was the twelfth and longest-serving Prime Minister of Australia, serving eighteen and a half years. ... Harold Edward Holt, CH (5 August 1908 â€“ 17 December 1967) was an Australian politician who became the 17th Prime Minister of Australia in 1966. ... Sir John Grey Gorton GCMG AC CH (9 September 1911 – 19 May 2002), Australian politician, was the 19th Prime Minister of Australia. ... Sir William McMahon, GCMG, CH (23 February 1908 – 31 March 1988), Australian politician and 20th Prime Minister of Australia, was born in Sydney, New South Wales, where his father was a lawyer. ... The Daily Telegraph is a tabloid newspaper published in Sydney, New South Wales, by Nationwide News, part of News Corporation. ... ALP redirects here. ... Edward Gough Whitlam, AC, QC (born 11 July 1916), known as Gough Whitlam (pronounced goff), is an Australian former politician and 21st Prime Minister of Australia. ... The secretary of the Governor-General, David Smith, announcing the dissolution of Parliament on November 11th, 1975. ...


During this period, Murdoch turned his attention overseas. His business success in Australia and his fastidious policy of prompt periodic repayments of his borrowings had placed him in good financial standing with the Commonwealth Bank and he obtained its support for his biggest venture yet, the takeover of a family company which owned The News of the World, the Sunday newspaper with the biggest circulation in Britain.


Rupert Murdoch is also a big fan of martial arts holding a black belt in Judo, Kempo Karate, Tae kwon Doe, and a blue belt in jiu jitsu


Building the Empire

Acquisitions in Britain

Murdoch expanded to Britain in 1968. He succeeded in beating rival publisher Robert Maxwell in securing The News of the World, which had been the most popular English language newspaper in the world, claiming a peak circulation of 8,441,966 in 1950. By 1968, the circulation had dropped to around six million and a substantial number of its shares were offered for sale by a member of the Carr family, which had part-owned and managed the company for nearly seventy years.[5] For other persons named Robert Maxwell, see Robert Maxwell (disambiguation). ... The News of the World is a British tabloid newspaper published every Sunday. ...


It was also the first time Murdoch risked the whole business he had already created on the outcome of a new venture, for he mortgaged the most valuable of his existing Australian properties to buy the paper with a promise that he would share control with the existing Carr management. Upon succeeding, Murdoch not only controlled News of the World but had then completely regained full ownership of all his Australian assets.[6]


When the daily newspaper The Sun entered the market in 1969, Murdoch acquired and converted it into a tabloid format, which by 2006 was selling three million copies per day.[7] This article is about a British tabloid. ... This article is about the newspaper size. ...


Murdoch acquired The Times (and The Sunday Times) in 1981, the paper his father's mentor, Viscount Northcliffe, had once owned. The distinction of owning The Times came to him through his careful cultivation of the owner who had grown tired of losing money on the property. For other uses, see Times. ... For other uses, see The Sunday Times (disambiguation). ... The title Viscount Northcliffe was created in 1918 in the Peerage of the United Kingdom for Lord Northcliffe, the famous press baron. ...


During the 1980s and early 90s, Murdoch's publications were generally supportive of the UK Prime Minister Margaret Thatcher.[8] Margaret Hilda Thatcher, Baroness Thatcher, LG, OM, PC, FRS (née Roberts; born 13 October 1925) served as British Prime Minister from 1979 to 1990 and leader of the Conservative Party from 1975 until 1990, being the first and only woman to hold either post. ...


At the end of the Thatcher/Major era, Murdoch switched his support to the Labour Party and the party's leader Tony Blair. The closeness of his relationship with Blair and their secret meetings to discuss national policies was to become a political issue in Britain. The Labour Party is a political party in the United Kingdom. ... For other people of the same name, see Tony Blair (disambiguation) Anthony Charles Lynton Blair (born May 6, 1953)[1] is the Prime Minister of the United Kingdom, First Lord of the Treasury, Minister for the Civil Service, Leader of the Labour Party, and Member of Parliament for the constituency...


In 1986, Murdoch introduced electronic production processes to his newspapers in Australia, Britain, and the United States. This led to significant reductions in the number of employees involved in the printing process due to the greater role of automation. In England, the move aroused the anger of the print unions, resulting in a long and often violent dispute fought in London's docklands area of Wapping, where Murdoch had installed the very latest electronic newspaper publishing factory in an old warehouse.[9] The unions had been led to assume that Murdoch intended to launch a new London evening newspaper from those premises, but he had kept as a surprise his intention to relocate all News titles there.[citation needed] Once the Wapping battle had ended, union opposition in Australia followed suit.[citation needed] Today, most newspapers around the world are produced using his method, with significant cost savings involved in the automation of the process.[citation needed] Wapping Old Stairs, one of many points of access to the foreshore in the area. ...


News has subsidiaries in the Bahamas, the Cayman Islands, the Channel Islands and the Virgin Islands. From 1986 News Corporation's annual tax bill averaged around seven percent of profits.[10] [--168. ... This article is about the British dependencies. ...


Moving into the United States

Murdoch made his first acquisition in the United States in 1973, when he purchased the San Antonio Express-News. Soon afterwards, he founded Star, a supermarket tabloid, and in 1976, he purchased the New York Post. On September 4, 1985, Murdoch became a naturalized citizen, to satisfy the legal requirement that only US citizens could own American television stations. In 1987, in Australia, he bought The Herald and Weekly Times Ltd., the company that his father had once managed. By 1991, his Australian-based News Corp. had amassed huge debts, which forced Murdoch to sell many of the American magazine interests he had acquired in the mid-80s. Much of this debt came from his British-based satellite network Sky Television, which incurred massive losses in its early years of operation, which (like many of his business interests) was heavily subsidized with profits from his other holdings, until he was able to force rival satellite operator British Satellite Broadcasting to accept a merger on his terms in 1990. (The merged company, BSkyB, has dominated the British pay-TV market ever since.) The San Antonio Express-News is the daily newspaper of San Antonio, Texas. ... Star Magazine is a magazine owned by American Media Corporation specializing in celebrity gossip and scandals. ... Supermarket tabloids are national weekly magazines in the United States, printed on newsprint in tabloid format, specalizing in celebrity news, gossip, astrology, and bizarre (some would say apocryphal) stories about ordinary people. ... The New York Post is the 13th-oldest newspaper published in the United States and the oldest to have been published continually as a daily. ... is the 247th day of the year (248th in leap years) in the Gregorian calendar. ... This article is about the year. ... Naturalization is the process whereby a person becomes a national of a nation, or a citizen of a country, other than the one of his birth. ... Sky Television corporate identity from 1989, maintained by British Sky Broadcasting until 1995 Sky Television plc was a four-channel satellite television service launched by Rupert Murdochs News International on February 5, 1989. ... BSB logo British Satellite Broadcasting (BSB) was a company set up in 1986 to provide direct broadcast satellite television services to the United Kingdom. ... British Sky Broadcasting (BSkyB - formerly two companies, Sky Television and British Satellite Broadcasting, which merged) is a company that operates the most popular subscription television service in the Ireland. ...


In 1995, Murdoch's Fox Network became the object of scrutiny from the Federal Communications Commission (FCC), when it was alleged that News Ltd.'s Australian base made Murdoch's ownership of Fox illegal. The FCC, however, ruled in Murdoch's favor, stating that his ownership of Fox was in the public's best interests. In the same year, Murdoch announced a deal with MCI Communications to develop a major news website, as well as funding a conservative magazine, The Weekly Standard. In the same year, News Corp. launched the Foxtel pay television network in Australia, in a partnership with Telstra. The Fox Broadcasting Company is a television network in the United States. ... FCC redirects here. ... MCIs original corporate logo MCI Communications was an American telecommunications company that was instrumental in legal and regulatory changes that led to the breakup of the AT&T monopoly of American telephony. ... The Weekly Standard is an American neoconservative [1] magazine published 48 times per year. ... Foxtel is a subscription television company in Australia, formed through a joint venture between Telstra and News Corporation. ... Telstra Corporation (ASX: , NZX: TLS, NYSE: TLS) (formed from Telecom Australia) is an Australian telecommunications and media company under private ownership, with a dominant position in landline telephone services, a large share of mobile phone services, domestic consumer (including dial-up access, 50% of Broadband internet broadband cable modem, satellite...


In 1996, Murdoch chose to enter the world of cable news with the Fox News Channel, a 24-hour cable news station. Following its launch, the heavily-funded Fox News consistently eroded CNN's market share, and eventually proclaimed itself as "the most-watched cable news channel." This is due in part to recent ratings studies, released in the fourth quarter of 2004, showing that the network had nine of the top ten programs in the "Cable News" category. However, in recent years, its ratings have begun to decline.[11][12] Fox News redirects here. ... News channels are television specialty channels which focus on presenting news content. ... The Cable News Network, commonly known as CNN, is a major cable television network founded in 1980 by Ted Turner. ...


In 1999, Murdoch significantly expanded his music holdings in Australia by acquiring the controlling share in a leading Australian independent label, Michael Gudinski's Mushroom Records; he merged that with Festival Records and the result was Festival Mushroom Records (FMR). Both Festival and FMR were managed by Murdoch's son James Murdoch for several years. Michael Solomon Gudinski AM (born August 22, 1950) is a Melbourne-based entrepreneur and businessman who is a leading figure in the Australian music industry, mostly known for forming the highly successful Australian record company Mushroom Records in 1972 through whom Gudinski signed several generations of Australian musicians and performers... For the Mushroom Records company from Canada, see Mushroom Records (Canada), for the company that used to be Mushrooms operations in the United Kingdom see A&E Records Mushroom Records was an Australian record company formed by Michael Gudinski and Ray Evans in 1972. ... Festival Records was an Australian music recording and publishing company which was founded in Sydney in 1952 and operated until 2005. ... Mushroom Records is an Australian record company. ... James Murdoch (born 1972) is the CEO of British Sky Broadcasting and younger son of billionaire media tycoon Rupert Murdoch. ...


Expansion in Asia

Murdoch acquired Star TV from a Hong Kong company in 1993 (Souchou, 2000:28) STAR TV (Asia) and created offices for it throughout Asia, including Singapore, China, India, Pakistan, Vietnam, etc. It is one of the biggest satellite TV networks in Asia. The strategy failed. Murdoch has now retreated from China after losing at least $US1billion. Satellite Television for the Asian Region (STAR) is an Asian TV service owned by Rupert Murdochs News Corporation. ...


Recent activities

In late 2003, Murdoch acquired a 34 percent stake in Hughes Electronics, operator of the largest American satellite TV system, DirecTV, from General Motors for $6 billion (USD). Hughes Electronics Corporation was formed in 1985 when Hughes Aircraft was sold by the Howard Hughes Medical Institute to General Motors for $5 billion. ... A standard DirecTV satellite dish with 1 LNB on a roof DirecTV (trademarked as DIRECTV) is a direct broadcast satellite (DBS) service based in El Segundo, California, USA, that was founded in 1994. ... General Motors Corporation (NYSE: GM), also known as GM, is an American automobile maker with worldwide operations and brands including Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Holden, Hummer, Opel, Pontiac, Saturn, Saab and Vauxhall. ...


In 2004, Murdoch announced that he was moving News Corp.'s headquarters from Adelaide, Australia to the United States. Choosing a US domicile was designed to ensure that American fund managers could purchase shares in the company in circumstances where many chose not to buy shares in non-US companies. Some analysts believed that News Corp's Australian domicile was leading to the company being undervalued compared with its peers.


On July 20, 2005, News Corp. bought Intermix Media Inc., which held MySpace.com and other popular social networking-themed websites for $580 million USD. On September 11, 2005, News Corp announced that it would buy IGN Entertainment for $650 million (USD).[13] is the 201st day of the year (202nd in leap years) in the Gregorian calendar. ... Year 2005 (MMV) was a common year starting on Saturday (link displays full calendar) of the Gregorian calendar. ... Intermix Media, Inc. ... MySpace is a social networking website offering an interactive, user-submitted network of friends, personal profiles, blogs, groups, photos, music, and videos. ... Not to be confused with social network services such as MySpace, etc. ... is the 254th day of the year (255th in leap years) in the Gregorian calendar. ... Year 2005 (MMV) was a common year starting on Saturday (link displays full calendar) of the Gregorian calendar. ... IGN - Wikipedia, the free encyclopedia /**/ @import /skins-1. ...


Rupert Murdoch and Ted Turner have been competitors for quite some time. In 1996 Murdoch launched the Fox News Channel to compete against Turner's CNN.[14] For other persons named Ted Turner, see Ted Turner (disambiguation). ... Fox News Channels slogan is We Report, You Decide The Fox News Channel is a U.S. cable and satellite news channel. ... The Cable News Network, commonly known as CNN, is a major cable television network founded in 1980 by Ted Turner. ...


The subject of Murdoch's alleged anti-competitive business practices resurfaced in September 2005. Australian media proprietor Kerry Stokes, owner of the Seven Network, instituted legal action against News Corporation and the PBL organization, headed by Kerry Packer. The suit stems from the 2002 collapse of Stokes' planned cable television channel C7 Sport, which would have been a direct competitor to the other major Australian cable provider, Foxtel, in which News and PBL have major stakes. Kerry Stokes AO is the chairman of Seven Network, one of the largest broadcasting corporations in Australia, and a recipient of the Order of Australia recognising his contributions to Australian business. ... The Seven Network is an Australian television network, owned by the Seven Media Group. ... Kerry Francis Bullmore Packer AC (17 December 1937 – 26 December 2005) was an Australian publishing, media and gaming tycoon. ... C7 Sport was a pay-TV service in Australia, owned and run by Kerry Stokes Seven Network. ... Foxtel is a subscription television company in Australia, formed through a joint venture between Telstra and News Corporation. ...


Stokes claims that News Corp. and PBL (along with several other media organizations) colluded to force C7 out of business by using undue influence to prevent C7 from gaining vital broadcast rights to major sporting events. In evidence given to the court on 26 September, Stokes alleged that PBL executive James Packer came to his home in December 2000 and warned him that PBL and News Limited were "getting together" to prevent the AFL rights being granted to C7. For the Anglican theologian, see J. I. Packer. ... This article is about the national league in Australian rules football. ...


Recently, Murdoch has bought out the Turkish TV channel, TGRT, which was previously confiscated by the Turkish Board of Banking Regulations, TMSF. Newspapers report that Murdoch has bought TGRT in a partnership with Turkish recording mogul, Ahmet Ertegün and there are alleged reports that Murdoch has acquired Turkish citizenship to overcome the current obligations against capital sales to foreigners.[citation needed] Ahmet Ertegün (July 31, 1923 – December 14, 2006) was the Turkish-American co-founder and executive of Atlantic Records, described as one of the most significant figures in the modern recording industry [1] . He also co-founded the New York Cosmos soccer team of the North American Soccer League. ...


Political activities

Australia

Murdoch's shattering experience with Thomas Playford in South Australia (see above: "Start of Business Career") and his early political activities in Australia were to set the pattern he would continue to use around the world.[15] Sir Thomas Playford KCMG (July 5, 1896 – 16 June 1981) served as Premier of South Australia from November 5, 1938 to March 10, 1965, which at 26 years and 125 days, remains a British Commonwealth record for the longest time someone has served as a democratically elected national or regional...


Murdoch found a political ally in John McEwen, leader of the Australian Country Party and governing in coalition with the larger Menzies-Holt Liberal Party. From the very first issue of The Australian Murdoch began taking McEwen's side in every issue that divided the long-serving coalition partners. (The Australian, July 15, 1964, first edition front page: “Strain in Cabinet, Liberal-CP row flares.”) It was an issue that threatened to split the coalition government and open the way for the stronger Australian Labor Party to dominate Australian politics. It was the beginning of a long campaign that served McEwen well.[16]


McEwen repaid Murdoch's support later by aiding him to buy his valuable rural property Cavan and then arranged a clever subterfuge by which Murdoch was able to transfer a large sum of money from Australia to England to complete the purchase of The News of the World without obtaining the required authority from the Australian Treasury.


After McEwen and Menzies retired, Murdoch transferred his support to the newly elected Leader of the Australian Labor Party, Gough Whitlam, who was elected in 1972 on a social platform that included universal free health care, free education for all Australians to tertiary level, recognition of the People's Republic of China and public ownership of Australia's oil, gas and mineral resources. Edward Gough Whitlam, AC, QC (born 11 July 1916), known as Gough Whitlam (pronounced goff), is an Australian former politician and 21st Prime Minister of Australia. ...


Rupert Murdoch's flirtation with Whitlam turned out to be brief. He had already started his short lived National Star[16] newspaper in America and was seeking to strengthen his political contacts there.[17]


Asked about the Australian federal election, 2007, at the News Corporation annual general meeting in New York on 19 October 2007, its chairman Rupert Murdoch, once an Australian and now a citizen of the USA said, "I am not commenting on anything to do with Australian politics, I'm sorry. I always get into trouble when I do that." Pressed whether he believed Prime Minister John Howard should be re-elected he said: "I have nothing further to say. I'm sorry. Read our editorials in the papers. It'll be the journalists who decide that - the editors."[18] Federal elections for the Parliament of Australia were held on Saturday 24 November 2007 after a 6-week campaign, in which 13. ... 1211 Avenue of the Americas (Sixth Avenue), where News Corporation is based News Corporation (abbreviated to News Corp) (NYSE: NWS, NYSE: NWSa, ASX: , LSE: NCRA) is an American media conglomerate company and the third worlds largest. ... is the 292nd day of the year (293rd in leap years) in the Gregorian calendar. ... Year 2007 (MMVII) was a common year starting on Monday of the Gregorian calendar in the 21st century. ... Motto: (traditional) In God We Trust (official, 1956–present) Anthem: The Star-Spangled Banner Capital Washington, D.C. Largest city New York City Official language(s) None at the federal level; English de facto Government Federal Republic  - President George W. Bush (R)  - Vice President Dick Cheney (R) Independence - Declared - Recognized... Australia is a federation and a constitutional monarchy, with a written Constitution governing the relationship between the national government (usually referred to as the Commonwealth) and the states. ... The Prime Minister of Australia is the head of government of the Commonwealth of Australia, holding office on commission from the Governor-General. ... John Winston Howard (born 26 July 1939) is an Australian politician and the 25th Prime Minister of Australia. ... Look up editorial, op-ed in Wiktionary, the free dictionary. ... 1211 Avenue of the Americas (Sixth Avenue), where News Corporation is based News Corporation (abbreviated to News Corp) (NYSE: NWS, NYSE: NWSa, ASX: , LSE: NCRA) is an American media conglomerate company and the third worlds largest. ... For other uses, see Journalist (disambiguation). ... A literary editor is an editor in a newspaper or similar publication who deals with aspects concerning literature and books, especially reviews. ...


United States of America

Murdoch's publications worldwide tend to adopt conservative views. During the buildup to the 2003 invasion of Iraq, all 175 Murdoch-owned newspapers worldwide editorialized in favor of the war.[19] Murdoch also served on the board of directors of the libertarian Cato Institute. News Corp-owned Fox News is often criticized for a strong conservative and anti-liberal bias. This article is about the 2003 invasion of Iraq. ... See also Libertarianism and Libertarian Party Libertarian,is a term for person who has made a conscious and principled commitment, evidenced by a statement or Pledge, to forswear violating others rights and usually living in voluntary communities: thus in law no longer subject to government supervision. ... The Cato Institute is a libertarian think tank headquartered in Washington, D.C. The Institutes stated mission is to broaden the parameters of public policy debate to allow consideration of the traditional American principles of limited government, individual liberty, free markets, and peace by striving to achieve greater involvement...


On May 8, 2006, the Financial Times[3] reported that Murdoch would be hosting a fundraiser for Senator Hillary Clinton's (D-New York) Senate reelection campaign. Murdoch's New York Post newspaper opposed Clinton's Senate run in 2000. is the 128th day of the year (129th in leap years) in the Gregorian calendar. ... Year 2006 (MMVI) was a common year starting on Sunday of the Gregorian calendar. ... The Financial Times (FT) is a British international business newspaper. ... REDIRECT Hillary Rodham Clinton   This is a redirect from a title with another method of capitalisation. ... The New York Post is the 13th-oldest newspaper published in the United States and the oldest to have been published continually as a daily. ...


In May 2007, Murdoch made a $5 billion offer to purchase Dow Jones, owner of the Wall Street Journal. At the time, the Bancroft family, who controlled 64% of the shares, outspokenly declined the offer, opposing Murdoch's often-used strategy of large employee cuts and "gutting" pre-existing systems. Later, the Bancroft family confirmed a willingness to consider a sale--aside from Murdoch, the Associated Press reported that supermarket billionaire Ron Burkle and Internet entrepreneur Brad Greenspan were among other interested parties.[20] On August 1, 2007, the BBC's "News and World Report"[21] and NPR's Marketplace[22] radio programs reported that Murdoch bought Dow Jones; the news was received with mixed reactions. Dow Jones redirects here. ... The Wall Street Journal is an influential international daily newspaper published in New York City, New York with an average daily circulation of 1,800,607 (2002). ... Clarence W. Barron (born July 2, 1855, in Boston, Massachusetts; died October 2, 1928) is one of the most influential figures in the history of Dow Jones & Company. ... The Associated Press, or AP, is an American news agency, the worlds largest such organization. ... Ronald W. Burkle is a supermarket billionaire from Beverly Hills, with a personal wealth of over $2 billion. ... // In mid-2007, Brad Greenspan presented a takeover bid for Dow Jones Wall Street Journal against News Corp. ...


In a 2008 interview with Walt Mossberg, Murdoch was asked whether he had "anything to do with the New York Post's endorsement of Barack Obama." Without hesitation, Murdoch replied, "Yeah. He is a rock star. It's fantastic. I love what he is saying about education. I don't think he will win Florida...but he will win in Ohio and the election. I am anxious to meet him. I want to see if he will walk the walk." [23] [24] 2008 (MMVIII) is the current year, a leap year that started on Tuesday of the Common Era (or Anno Domini), in accordance with the Gregorian calendar. ... Walt Mossberg is a technology columnist for the Wall Street Journal. ... The New York Post is the 13th-oldest newspaper published in the United States and the oldest to have been published continually as a daily. ... “Barack” redirects here. ...


United Kingdom

In Britain, he formed a close alliance with Margaret Thatcher, and The Sun credited itself with helping John Major win an unexpected election victory in the 1992 general election. [25] However, in the general elections of 1997, 2001 and 2005, Murdoch's papers were either neutral or supported Labour under Tony Blair. This has led some critics to argue that Murdoch simply supports the incumbent parties (or those who seem most likely to win an upcoming election) in the hope of influencing government decisions that may affect his businesses. The Labour Party under Blair had moved significantly to the Right on many economic issues prior to 1997. Murdoch identifies himself as a libertarian.[26] Margaret Hilda Thatcher, Baroness Thatcher, LG, OM, PC, FRS (née Roberts; born 13 October 1925) served as British Prime Minister from 1979 to 1990 and leader of the Conservative Party from 1975 until 1990, being the first and only woman to hold either post. ... For other persons named John Major, see John Major (disambiguation). ... The United Kingdom general election of 1992 was held on 9 April 1992, and was the fourth consecutive victory for the Conservative Party. ... The UK general election, 1997 was held on 1 May 1997. ... Tony Blair William Hague Charles Kennedy The UK general election, 2001 was held on 7 June 2001 and was dubbed the quiet landslide by the media. ... The United Kingdom general election of 2005 was held on Thursday, 5 May 2005. ... The Labour Party is a political party in the United Kingdom. ... For other people of the same name, see Tony Blair (disambiguation) Anthony Charles Lynton Blair (born May 6, 1953)[1] is the Prime Minister of the United Kingdom, First Lord of the Treasury, Minister for the Civil Service, Leader of the Labour Party, and Member of Parliament for the constituency... See also Libertarianism and Libertarian Party Libertarian,is a term for person who has made a conscious and principled commitment, evidenced by a statement or Pledge, to forswear violating others rights and usually living in voluntary communities: thus in law no longer subject to government supervision. ...


In a speech in New York, Rupert Murdoch said that the UK Prime Minister Tony Blair said the BBC coverage of the Hurricane Katrina disaster was full of hatred of America. Murdoch is a strong critic of the BBC, which he believes has a left wing bias. For other people of the same name, see Tony Blair (disambiguation) Anthony Charles Lynton Blair (born May 6, 1953)[1] is the Prime Minister of the United Kingdom, First Lord of the Treasury, Minister for the Civil Service, Leader of the Labour Party, and Member of Parliament for the constituency... For other uses, see BBC (disambiguation). ... This article is about the Atlantic hurricane of 2005. ... In politics, left-wing, political left, leftism, or simply the left, are terms that refer (with no particular precision) to the segment of the political spectrum typically associated with any of several strains of socialism, social democracy, or liberalism (especially but not exclusively in the American sense of the word...


In 1998, Rupert Murdoch made a failed attempt to buy footballing power Manchester United FC. He offered £625 million. It was the largest amount of money anyone had offered for a sports club. It was rejected by the United Kingdom's Competition Commission, citing that the acquisition would have "hurt competition in the broadcast industry and the quality of British football". Manchester Uniteds emblem Manchester United F.C. (often abbreviated to Man United or just Man U, pronounced man-yoo) is an English football club based at Old Trafford in Greater Manchester. ... The Competition Commission is an independent body responsible for investigating mergers, market shares and conditions and the regulation of UK companies. ...


On June 28, 2006 the BBC reported that Murdoch and News Corporation are flirting with idea of backing Conservative leader David Cameron at the next General Election.[27] However in a later interview in July 2006, when asked what he thought of the Conservative leader, Murdoch replied "Not much".[28] is the 179th day of the year (180th in leap years) in the Gregorian calendar. ... Year 2006 (MMVI) was a common year starting on Sunday of the Gregorian calendar. ... Leaders of the UK Conservative Party since 1834. ... For the Canadian ice hockey player, see Dave Cameron. ...


In 2006, the UK’s Independent newspaper reported that Murdoch was to offer Tony Blair a senior role in his global media company News Corp. when the UK prime minister stood down from office.[29]


He is also accused by former Solidarity MSP Tommy Sheridan having a personal vendetta against him and of conspiring with MI5 to produce a video of him confessing to having affairs - allegations which Sheridan had previously sued News International over and won.[30] On being arrested for perjury following the case Sheridan claimed that the charges were "orchestrated and influenced by the powerful reach of the Murdoch empire"[31] Tommy Sheridan (born 7 March 1964, in Glasgow) is a Scottish socialist politician and a leading figure in the new Scottish political party Solidarity. ... MI-5 redirects here. ... Perjury is the act of lying or making verifiably false statements on a material matter under oath or affirmation in a court of law or in any of various sworn statements in writing. ... Sheridan may refer to: People with the given name: Sheridan Morley (1941-2007), broadcaster and writer Sheridan Smith (b. ...


Personal life

Murdoch has been married three times. In 1956 he married Patricia Booker, a former shop assistant and air hostess from Melbourne, with whom he had his first child, a daughter Prudence Murdoch, born in 1958. Pat did not like Adelaide with its extremes of weather and where she had few friends and Rupert was frequently away building the foundations of his future empire.[32] They divorced in 1967. In the same year, he married Anna Tõrv, an Estonian-born cadet journalist working for his Sydney newspaper The Daily Telegraph. For other uses, see Adelaide (disambiguation). ... The Daily Telegraph is a tabloid newspaper published in Sydney, New South Wales, by Nationwide News, part of News Corporation. ...


Tõrv and Murdoch had three children: Elisabeth Murdoch (born in Sydney, Australia August 22, 1968), Lachlan Murdoch (born in London, UK September 8, 1971), and James Murdoch, (born in Wimbledon, UK December 13, 1972). Murdoch's companies published two novels by his then wife: Family Business (1988) and Coming to Terms (1991); both were seen as being vanity publications. Anna and Rupert divorced acrimoniously in June, 1999. Elisabeth Murdoch (born in Sydney, Australia on August 22, 1968) is a business executive known for shrewd deal-making in the British television industry, and a daughter of international media mogul Rupert Murdoch. ... is the 234th day of the year (235th in leap years) in the Gregorian calendar. ... Year 1968 (MCMLXVIII) was a leap year starting on Monday (link will display full calendar) of the Gregorian calendar. ... Lachlan Keith Murdoch (born September 8, 1971), is the elder son of media mogul, Rupert Murdoch and the former Anna Torv. ... is the 251st day of the year (252nd in leap years) in the Gregorian calendar. ... Year 1971 (MCMLXXI) was a common year starting on Friday (link will display full calendar) of the 1971 Gregorian calendar. ... James Murdoch (born December 1972) is the CEO of British Sky Broadcasting and younger son of billionaire media tycoon Rupert Murdoch. ... , This article is about the district of London. ... is the 347th day of the year (348th in leap years) in the Gregorian calendar. ... Year 1972 (MCMLXXII) was a leap year starting on Saturday (link will display full calendar) of the Gregorian calendar. ...

Wendi Deng Murdoch

Anna Murdoch received a settlement of US$ 1.2 Billion assets.[33] Seventeen days after the divorce, on June 25, 1999, Murdoch, then 68, married Chinese born Deng Wendi, later changed to Wendi Deng. She was then 30, a recent Yale School of Management graduate and newly appointed vice-president of STAR TV. Anna Murdoch was also remarried, in October 1999, to William Mann. is the 176th day of the year (177th in leap years) in the Gregorian calendar. ... Events of 2008: (EMILY) Me Lesley and MIley are going to China! This article is about the year. ... Wendi Murdoch (née Deng) (simplified Chinese: 邓文迪; pinyin: Dèng Wéndí, originally 邓文革; pinyin: Dèng Wéngé) (born 1968) is a Chinese born American businesswoman, and wife of News Corporation Chairman and CEO Rupert Murdoch. ... Star TV can refer to the following: Star TV (Ukraine): An electronic/club music channel in Ukraine Star TV (Turkey): A general entertainment channel in Turkey Star TV (Tanzania): A television station in Tanzania STAR TV (Asia): An Asian satellite service owned by News Corporation Startv (Canada): A Canadian weekly...


Murdoch has since had two children with Deng: Grace (born in New York November 19, 2001) and Chloe (born in New York July 17, 2003). is the 323rd day of the year (324th in leap years) in the Gregorian calendar. ... This article is about the year. ... is the 198th day of the year (199th in leap years) in the Gregorian calendar. ... Year 2003 (MMIII) was a common year starting on Wednesday of the Gregorian calendar. ...


Murdoch's eldest son Lachlan, formerly the deputy chief operating officer at the News Corporation and the publisher of the New York Post, was Murdoch's heir apparent before resigning from his executive posts at the global media company at the end of July 2005. Lachlan's departure left James, chief executive of the satellite television service British Sky Broadcasting since November 2003, as the only Murdoch scion still directly involved with the company's operations, though Lachlan has agreed to remain on the News Corporation's board. The New York Post is the 13th-oldest newspaper published in the United States and the oldest to have been published continually as a daily. ... Contrasting with heir presumptive, an heir apparent is one who cannot be prevented from inheriting by the birth of any other person. ... British Sky Broadcasting (BSkyB — formerly two companies, Sky Television and BSB) is a company that operates Sky Digital, a subscription television service in the UK and the Republic of Ireland. ...


After graduating from Vassar College and marrying classmate Elkin Kwesi Pianim (the son of Ghanaian financial and political mogul Kwame Pianim) in 1993, Murdoch's daughter Elisabeth, along with her husband, purchased a pair of NBC-affiliate television stations KSBW and KSBY in California on a $35 million loan from her father. By quickly re-organizing and re-selling them at a $12 million profit, Elisabeth emerged in 1995 as an unexpected rival to her brothers for eventual leadership of the publishing dynasty's empire. But after quarreling publicly with her assigned mentor Sam Chisholm at BSkyB, she veered out on her own as a television and film producer in London, where she has enjoyed independent success in conjunction with her second husband, Matthew Freud. Vassar College is a private, coeducational, liberal arts college situated in the town of Poughkeepsie, New York, USA. Founded as a womens college in 1861, it was the first member of the Seven Sisters to become coeducational. ... This article or section does not cite its references or sources. ... KSBW is a television station in the United States and is the NBC affiliate for the Monterey-Salinas-Santa Cruz, CA market, with studios in Salinas. ... KSBY Logo KSBY is the NBC affiliate for the central coast of California. ... Matthew Freud is head of Freud Communications Limited, and is a descendant of Sigmund Freud and relation of Lucien Freud and Clement Freud. ...


It is unknown whether Murdoch will remain as News Corp's CEO indefinitely. The American cable television entrepreneur John Malone was for a time the second largest voting shareholder in News Corporation after Murdoch himself potentially undermining the family's control. In 2007, the company announced that it would sell certain assets and provide cash to Malone's company in exchange for the cancellation of their stock. Murdoch in 2007 issued his older children with equal voting stock perhaps to test their individual interest and ability to run the company according to standards he has set. John C. Malone is the current chairman of Liberty Media. ...


Portrayal on television and film

Rupert Murdoch has been portrayed by Barry Humphries in the 1991 mini-series Selling Hitler, Hugh Laurie in a parody of It's a Wonderful Life in A Bit of Fry and Laurie, Ben Mendelsohn in Black and White, Paul Elder in The Late Shift and by himself on The Simpsons. John Barry Humphries, AO, CBE (born 17 February 1934 in Camberwell, Melbourne, Victoria) is an Australian comedian, satirist and character actor best known for his on-stage and television alter egos Dame Edna Everage, a Melbourne housewife, and Sir Les Patterson, Australias foul-mouthed cultural attaché to Britain. ... James Hugh Calum Laurie, OBE (born June 11, 1959) is an English actor, comedian, writer and musician. ... For other uses, see Its a Wonderful Life (disambiguation). ... This article is about the television series. ... Ben Mendelsohn (April 3, 1969) is an Australian actor and musician. ... Black and White is an Australian movie, directed by Craig Lahiff and starring Robert Carlyle, Charles Dance, Kerry Fox and Colin Friels. ... For the Australian sketch show Comedy Inc: The Late Shift, see Comedy Inc. ... Simpsons redirects here. ...


Criticism and controversy

In 1999, The Economist reported that Newscorp Investments had made £1.4 billion ($2.1 billion) in profits over the previous 11 years but had paid no net corporation tax. It further reported, after an examination of what was available of the accounts, that Newscorp would normally have expected to pay a corporate tax of approximately $350 million. The article explained that the corporation's complex structure, international scope and use of offshore havens allowed News Corporation to avoid tax.[34][35] The Economist is an English-language weekly news and international affairs publication owned by The Economist Newspaper Ltd and edited in London. ...


Rupert Murdoch's Fox News Channel has been criticized for being politically conservative and advocating conservative policies and candidates. The network is criticised in the 2004 documentary Outfoxed: Rupert Murdoch's War on Journalism, which was produced and directed by Robert Greenwald. An article by Professor Roy Greenslade in Guardian Unlimited pointed out that elsewhere in Murdoch's media empire all 175 newspapers owned by him editorialized in favour of the Iraq war.[36] Fox News redirects here. ... American conservatism is a constellation of political ideologies within the United States under the blanket heading of conservative. ... Documentary film is a broad category of visual expression that is based on the attempt, in one fashion or another, to document reality. ... For more details on this topic, see Fox News Channel controversies. ... Robert Greenwald (born August 28, 1945 in New York, New York) is an American film director, producer and political activist recently noted for his documentaries critical of Fox News and of the Bush Administration, as well as numerous award-winning television movies from the 1980s and 1990s. ... Roy Greenslade is Professor of Journalism at London’s City University and has been a media commentator since 1992, most notably for The Guardian. ... Guardian Unlimited is a British website owned by the Guardian Media Group. ...


See also

List of assets owned by the News Corporation: // Twentieth Century Fox Twentieth Century Fox Español Twentieth Century Fox International Twentieth Century Fox Television Fox Searchlight Pictures Fox Studios Australia Fox Studios Baja Fox Studios Los Angeles Fox Television Studios 20th Century Fox Television bTV BSkyB Fox Broadcasting Company Fox... 1211 Avenue of the Americas (Sixth Avenue), where News Corporation is based News Corporation (abbreviated to News Corp) (NYSE: NWS, NYSE: NWSa, ASX: , LSE: NCRA) is an American media conglomerate company and the third worlds largest. ... News Limited was the principal holding for the business interests of Rupert Murdoch until the formation of News Corporation in 1979. ... Keith and Elisabeth Murdoch with Rupert Murdoch and one of his sisters in 1937, departing Melbourne by sea for Britain Sir Keith Arthur Murdoch (August 12, 1886 - October 4, 1952) was an jewish Australian journalist and the father of Rupert Murdoch. ... Elisabeth Murdoch (born in Sydney, Australia on August 22, 1968) is a business executive known for shrewd deal-making in the British television industry, and a daughter of international media mogul Rupert Murdoch. ... For other persons named Robert Maxwell, see Robert Maxwell (disambiguation). ... For more details on this topic, see Fox News Channel controversies. ...

Notes

  1. ^ Keith Rupert Murdoch - Forbes.com
  2. ^ Forbes.com
  3. ^ a b Younger, R.M. (2003). "Keith Murdoch: Founder of a Media Empire". HarperCollins. 
  4. ^ Chenoweth (2001) p 45
  5. ^ Shawcross (1997) pp 69-78
  6. ^ Page (2003) pp 120-123
  7. ^ Page (2003) pp 131-135 et seq.
  8. ^ Page (2003) p 3, pp 253-419
  9. ^ Page (2003) pp 368-393
  10. ^ Chenoweth (2001) pp 300-303, 87-90, 177
  11. ^ Slumping Fox News Celebrating 1st Decade, David Bauder, Associated Press, September 30, 2006 (as reported by Fox News)
  12. ^ "Fox News ratings take a steep tumble", Kevin Downey, Media Life Magazine, November 2, 2006
  13. ^ News Corp. Acquires IGN for $650 Million
  14. ^ Marketplace News Archives
  15. ^ Shawcross (1997) pp 21-24. In May, 1922, Keith Murdoch wrote to Northcliffe boasting of a remarkable circulation increase to the Melbourne Herald as a result of following Northcliff's advice to seek out a good murder story: "You remarked to me that when a sensation comes, you would get all the new readers you want. Perfectly true. I had only put on 8000 when we got a murder mystery, an unprecedented one, leading to such scenes as mounted police having to be called out to check the crowds about the residence of the supposed murderer. That left us with a steady 125,000. Then came the trial when we were averaging 230,000 or thereabouts. We are left with a steady 140,000 now and I hope for a bit more." Correspondence with Keith Murdoch [microform] : [M1641] 1915-1922. Northcliffe, Alfred Harmsworth, Viscount, 1865-1922. The crime referred to was known as the Gun Alley Murder. See http://www.brightoncemetery.com/HistoricInterments/Crimes/tirtschkea.htm
  16. ^ a b Don Garden, Theodor Fink: A Talent for Ubiquity (Melbourne University Press 1998)
  17. ^ Shawcross, pp 30-39
  18. ^ Michael Roland, Murdoch tight-lipped on election, ABC News Online, published 20 October 2007
  19. ^ Their master's voice
  20. ^ Associated Press "Burkle, Web Exec Might Team on Dow"
  21. ^ Daily Telegraph report of aquisition
  22. ^ Marketplace Report: Murdoch's Big Buy
  23. ^ [1]
  24. ^ [2]
  25. ^ BBC NEWS | Magazine | Forty years of The Sun
  26. ^ Murdoch's politics
  27. ^ Murdoch flirts with Conservatives
  28. ^ The world according to Rupert
  29. ^ Murdoch set to back Blair - for a place in his boardroom
  30. ^ Sheridan claims to be 'victim of MI5 plot'
  31. ^ Tommy Sheridan charged with perjury
  32. ^ According to Rod Lever, a long-serving News Limited executive and friend of Pat Booker.
  33. ^ The Boy Who Wouldn't Be King
  34. ^ Rupert Murdoch Laid Bare
  35. ^ Tax free: Rupert Murdoch's zero status
  36. ^ Their master's voice

The Associated Press, or AP, is an American news agency, the worlds largest such organization. ... is the 273rd day of the year (274th in leap years) in the Gregorian calendar. ... Year 2006 (MMVI) was a common year starting on Sunday of the Gregorian calendar. ... Fox News Channels slogan is We Report, You Decide The Fox News Channel is a U.S. cable and satellite news channel. ... is the 306th day of the year (307th in leap years) in the Gregorian calendar. ... Year 2006 (MMVI) was a common year starting on Sunday of the Gregorian calendar. ... The Australian Broadcasting Corporation (ABC) is Australias national public broadcaster. ...

References

  • Chenoweth, Neil (2001). "Rupert Murdoch, the untold story of the world's greatest media wizard". New York: Random House. 
  • Shawcross, William (1997). Murdoch: the making of a media empire. New York: Simon and Schuster. 
  • Page, Bruce (2003). The Murdoch Archipelago. Simon and Schuster UK. 
  • Souchou, Yao (2000). "House of Glass - Culture, Modernity, and the State in Southeast Asia". Bangkok: White Lotus. 
  • Conrad, Mark (1999-04-25), Murdoch Stymied in Purchase of 'United', <http://www.sportslawnews.com/archive/articles%201999/Murdoch.html>. Retrieved on 23 June 2007 
  • Bruce Dover's book, Rupert's Adventures in China:How Murdoch Lost A Fortune And Found A Wife (Mainstream Publishing).

Events of 2008: (EMILY) Me Lesley and MIley are going to China! This article is about the year. ... is the 115th day of the year (116th in leap years) in the Gregorian calendar. ...

External links

Persondata
NAME Murdoch, Keith Rupert
ALTERNATIVE NAMES
SHORT DESCRIPTION Businessman
DATE OF BIRTH 11 March 1931
PLACE OF BIRTH Victoria, Australia
DATE OF DEATH
PLACE OF DEATH
1211 Avenue of the Americas (Sixth Avenue), where News Corporation is based News Corporation (abbreviated to News Corp) (NYSE: NWS, NYSE: NWSa, ASX: , LSE: NCRA) is an American media conglomerate company and the third worlds largest. ...   (born in Madrid on February 25, 1953) is a Spanish politician who served as Spanish prime minister from 1996 to 2004. ... Peter Chernin (born May 29, 1951 in Harrison, New York) is President and Chief Operating Officer of News Corporation, and Chairman and CEO of the Fox Group. ... David DeVoe is the CFO of News Corporation. ... Arthur Siskind (born 11 October 1938) has been a executive director of the News Corporation since 1991. ... Sir Rod Eddington is an Australian businessman perhaps best known as CEO of British Airways from 2000 to 2005. ... Andrew Stephen Bower Knight (born 1st November 1939 in England) is a journalist, editor, and media magnate. ... James Murdoch (born December 1972) is the CEO of British Sky Broadcasting and younger son of billionaire media tycoon Rupert Murdoch. ... Lachlan Keith Murdoch (born September 8, 1971), is the elder son of media mogul, Rupert Murdoch and the former Anna Torv. ... Roderick Raynor Rod Paige (born June 17, 1933), served as the 7th United States Secretary of Education from 2001 to 2005. ... Thomas James Perkins (Born 1932), American businessman, capitalist, and was one of the founders of leading venture capital firm Kleiner, Perkins, Caufield & Byers. ... Viet D. Dinh This is a Vietnamese name; the surname is Dinh. ... John L. Thornton is Professor and Director of Global Leadership at Tsinghua University in Beijing. ... Dow Jones redirects here. ... Barrons magazine is an American weekly newspaper covering U.S. financial information, market developments, and relevant statistics. ... A cover of the then-weekly Far Eastern Economic Review in September 2003 The Far Eastern Economic Review (Chinese: 遠東經濟評論; also referred to as FEER) is an English language Asian news magazine. ... SmartMoney The Wall Street Journal Magazine of Personal Business was launched in 1992 by Hearst Corporation and Dow Jones & Company. ... The Wall Street Journal (WSJ) is an international daily newspaper published by Dow Jones & Company in New York City, New York, USA, with Asian and European editions, and a worldwide daily circulation of more than 2 million as of 2006, with 931,000 paying online subscribers. ... The Wall Street Journal Asia is a version of The Wall Street Journal that provides news and analysis of global business developments for an Asian audience. ... The Wall Street Journal Europe is a version of The Wall Street Journal with daily news and analysis of global business developments for a European audience. ... Vedomosti, literally The Record, is a Russian language business daily. ... Factiva Logo Factiva, Dow Jones & Company which provides essential business and research information and services for the business and education communities. ... Dow Jones Newswires is the real-time financial news organization owned by Dow Jones. ... MarketWatch is the operator of a leading business news and information Website that provides headline news, analysis and stock market data to some 6 million people. ... News International is a British newspaper publisher owned by Rupert Murdochs News Corporation. ... News Limited was the principal holding for the business interests of Rupert Murdoch until the formation of News Corporation in 1979. ... The News of the World is a British tabloid newspaper published every Sunday. ... The New York Post is the 13th-oldest newspaper published in the United States and the oldest to have been published continually as a daily. ... This article is about the British tabloid newspaper. ... The Sunday Times is a Sunday broadsheet newspaper distributed in the United Kingdom and Republic of Ireland, published by Times Newspapers Ltd, a subsidiary of News International which is in turn owned by News Corporation. ... thelondonpaper is the trading name of a free newspaper, published by NI Free Newspapers Ltd, a subsidiary of News International (who also own the companies which publish The Sun and The Times). ... For other uses, see Times. ... Twentieth (20th) Century Fox Film Corporation (known from 1935 to 1985 as Twentieth Century-Fox Film Corporation) is one of the six major American film studios. ... 20th Century Fox Animation is the animation division of film studio 20th Century Fox. ... 20th Century Fox Television is the television production division of the 20th Century Fox movie studio, a subsidiary of News Corporation. ... 20th Television (also referred to as Twentieth Television) is a U.S. television distribution company that was formed in 1992 by 20th Century Fox Film Corporation. ... Blue Sky Studios is an Academy Award winning computer animation studio which specializes in photo-realistic, high-resolution, computer-generated character animation and rendering. ... Fox Atomic logo Fox Atomic is a theatrical movie studio and a sub-division of Twentieth Century Fox. ... Fox Faith (also spelled FoxFaith) is a brand of film studio Twentieth Century Fox targeting evangelical Christians. ... Fox Searchlight Pictures logo. ... The introduction to this article provides insufficient context for those unfamiliar with the subject matter. ... Fox Television Studios is the sister television arm of 20th Century Fox Television. ... FOX redirects here. ... This is an incomplete list of Fox Broadcasting Company affiliates. ... MyNetworkTV (sometimes written My Network TV, and unofficially abbreviated MyNet, MyTV, MYN-TV, MNT, or MNTV) is a television network in the United States, owned by the Fox Broadcasting Company, a division of News Corporation. ... Fox Business Network is a United States-based cable and satellite news channel that commenced broadcasting on October 15, 2007 at 5:00 a. ... Fox College Sports is a United States digital cable network, owned by News Corporation, that specializes primarily in College sports. ... Fox Movie Channel, formerly fXM, is a television channel that concentrates on showing movies uncut and commercial-free. ... Fox News redirects here. ... Fox Reality is a reality TV network on U.S. cable and satellite. ... Fox Soccer Channel is a United States digital cable network, owned by News Corporation, that specializes in soccer. ... Fox Sports en Español is an cable television network dedicated to broadcasting sports-related programming 24 hours a day. ... Fox Sports Net headquarters in Los Angeles. ... Fuel TV is a 24 hr. ... FX (for Fox eXtended Networks) is the name of a number of related subscription TV channels owned by News Corporations Fox Entertainment Group. ... The National Geographic Channel is a subscription television network that features documentaries produced by the National Geographic Society. ... SportSouth is a regional sports network in the United States, with its headquarters in Atlanta, Georgia. ... TV Guide Network is a cable network produced by Gemstar-TV Guide International. ... FOX redirects here. ... In the broadcasting industry (especially in North America), an owned-and-operated station (frequently abbreviated as O&O) usually refers to a television station or radio station that is owned by the network with which it is associated. ... KDFW, channel 4, is the Fox owned and operated television station in the Dallas-Fort Worth Metroplex designated market area. ... KDVR, channel 31, is the Fox-owned and operated television station based in Denver, Colorado, USA. Its transmitter is located in Golden, Colorado. ... KMSP-TV, channel 9, is an owned-and-operated television station of the News Corporation-owned Fox Broadcasting Company, located in Minneapolis, Minnesota. ... KRIV, channel 26, is an owned-and-operated television station of the News Corporation-owned Fox Broadcasting Company, based in Houston, Texas. ... KSAZ-TV is the owned-and-operated FOX station in Phoenix, Arizona. ... KSTU (FOX13) is the Fox owned-and-operated television station serving the Salt Lake City, Utah television market. ... KTBC channel 7 is the Fox owned-and-operated television station in Austin, Texas. ... KTTV, channel 11, is an owned-and-operated television station of the News Corporation-owned Fox Broadcasting Company, located in Los Angeles, California. ... KTVI-TV/KTVI-DT is the Fox owned and operated station in St. ... WAGA (FOX5 Atlanta) is the Fox-owned and operated television station (O&O) in Atlanta, Georgia. ... WBRC, channel 6, Fox 6 is the Fox O&O Station in the Birmingham/Anniston/Tuscaloosa, Alabama television market. ... WDAF TV Channel 4 is The Fox Owned & Operated Television station for The Kansas City Market. ... WFLD is an owned-and-operated television station of the News Corporation-owned Fox Broadcasting Company, based in Chicago, Illinois. ... WFXT is the Fox owned and operated television station for Eastern Massachusetts and Southern New Hampshire. ... WGHP (FOX8) is the FOX television station which serves the Greensboro/High Point/Winston-Salem, North Carolina (Piedmont Triad) market area. ... WHBQ-TV, channel 13, is an owned-and-operated television station of the News Corporation-owned Fox Broadcasting Company, located in Memphis, Tennessee. ... WNYW, channel 5, is the flagship television station of the News Corporation-owned Fox Broadcasting Company, located in New York City. ... WOFL, FOX 35, is the Fox owned-and-operated television station serving the Orlando, Florida metropolitan area. ... WOGX is Fox networks owned-and-operated station serving the Gainesville, Florida television market, but also serves the neighboring portions of the Orlando and Jacksonville markets. ... WTTG, FOX5 DC is an owned and operated TV station of the Fox Broadcasting Company. ... WTVT is a television station in Tampa, Florida. ... WTXF-TV, channel 29, is an owned-and-operated station of the News Corporation-owned Fox Broadcasting Company, based in Philadelphia, Pennsylvania. ... MyNetworkTV (sometimes written My Network TV, and unofficially abbreviated MyNet, MyTV, MYN-TV, MNT, or MNTV) is a television network in the United States, owned by the Fox Broadcasting Company, a division of News Corporation. ... KCOP, channel 13, is a television station in Los Angeles, California. ... KDFI, My 27, is a MyNetworkTV owned and operated station broadcasting in the Dallas/Fort Worth, Texas area. ... KTXH, channel 20, is currently the MyNetworkTV owned and operated station in Houston, Texas. ... KUTP is a My Network TV owned and operated station in Phoenix, Arizona. ... WDCA, channel 20, is a television station in Washington, D.C.. Owned by Fox Television Stations, a division of the News Corporation, WDCA is a sister station to Fox network outlet WTTG (channel 5), and is affiliated with the co-owned MyNetworkTV programming service. ... WFTC, channel 29, is a MyNetworkTV-affiliated station licensed to Minneapolis, Minnesota, and serving the Minneapolis-St. ... WPWR-TV is a broadcast-television station licensed to Gary, Indiana, serving the Chicago, Illinois, viewing area. ... WRBW is a My Network TV owned and operated station serving the Orlando/Daytona Beach/Melbourne, Florida television market. ... WUTB is the UPN affiliate in Baltimore, Maryland, broadcasting on channel 24 (digital channel 41). ... WWOR-TV, channel 9, is a MyNetworkTV-affiliated television station licensed to Secaucus, New Jersey, and serving the New York City metropolitan area. ... AMP Radio Networks, a wholly-owned subsidiary of Astro All Asia Networks plc, is a Malaysian-based radio services company that manages 8 of Malaysias leading radio stations. ... B1 TV is a television station located in Bucharest. ... British Sky Broadcasting (BSkyB — formerly two companies, Sky Television and BSB) is a company that operates Sky Digital, a subscription television service in the UK and the Republic of Ireland. ... bTV is the first private-owned national television channel in Bulgaria. ... Fox Televizija is a Serbian commercial television network that was launched on November 30, 2006 and is full owned by the Fox Corporation. ... Foxtel is a subscription television company in Australia, formed through a joint venture between Telstra and News Corporation. ... Imedi Media Holding refers to a private TV and Radio Company in Georgia. ... Phoenix Television (鳳凰衛星電視) SEHK: 8002 is a Hong Kong-based Mandarin Chinese television broadcaster that aims to promote a free flow of information and entertainment within the Greater China region. ... Premiere is the first German Pay-TV company, offering several channels of digital content via satellite and cable. ... SKY Italia is an Italian digital satellite television platform owned by News Corporation. ... SKY Network Television Limited (ASX: ; NZX: SKT), often trading as SKY, is a New Zealand pay television service. ... Satellite Television for the Asian Region (STAR) is an Asian TV service owned by Rupert Murdochs News Corporation. ... TV Puls is polish commercial television start in March 2001. ... XYZnetworks owns, operates and distributes eleven of the leading subscription television channels in Australia. ... FOX redirects here. ... Fox Life is a television network, launched by the Fox Broadcasting Company, which airs across Latin America, Europe and Japan (where it broadcasts on high definition). ... Fox Crime is a television network, launched by the Fox Broadcasting Company, which airs across several countries of Europe, such as Italy, Portugal and Bulgaria. ... FX (for Fox eXtended Networks) is the name of a number of related subscription TV channels owned by News Corporations Fox Entertainment Group. ... Fuel TV is a 24 hr. ... The Fox Sports logo used from 1999 to the present. ... For other uses, see Speed (disambiguation). ... There are very few or no other articles that link to this one. ... The National Geographic Channel is a subscription television network that features documentaries produced by the National Geographic Society. ... National Geographic Channel HD is a high definition simulcast of the National Geographic channel. ... National Geographic Wild is a British TV channel devoted to programming about wildlife animals. ... National Geographic Adventure is a magazine published by the National Geographic Society in the United States. ... 20th Century Fox logo Fox Plaza, the company headquarters. ... This page meets Wikipedias criteria for speedy deletion. ... Fox News Talk is a channel on XM Satellite Radios US platform that showcases talk shows and news reports from Fox News Channel personalities and syndicated show hosts such as Tony Snow and Alan Colmes. ... HarperCollins is a publishing company owned by News Corporation. ... IGN - Wikipedia, the free encyclopedia /**/ @import /skins-1. ... NRL redirects here. ... NDS Group plc is a DRM and conditional access firm. ... News Outdoor Group is the largest outdoor advertising company in Eastern Europe, it is a subsidiary of News Corporation. ... TV Guide is the name of two North American weekly magazines about television programming, one in the United States and one in Canada. ... The Weekly Standard is an American neoconservative [1] magazine published 48 times per year. ... MySpace is a social networking website offering an interactive, user-submitted network of friends, personal profiles, blogs, groups, photos, music, and videos. ... Local TV LLC is a limited liability corporation owned by Oak Hill Capital. ... USD redirects here. ... A fiscal year (or financial year or accounting reference date) is a 12-month period used for calculating annual (yearly) financial statements in businesses and other organizations. ... The New York Stock Exchange (NYSE), nicknamed the Big Board, is a New York City-based stock exchange. ... The New York Stock Exchange (NYSE), nicknamed the Big Board, is a New York City-based stock exchange. ... The Australian Securities Exchange (ASX) is the primary stock exchange in Australia. ... The Source by Greyworld, in the new LSE building Paternoster Square. ... List of assets owned by the News Corporation: // Twentieth Century Fox Twentieth Century Fox Español Twentieth Century Fox International Twentieth Century Fox Television Fox Searchlight Pictures Fox Studios Australia Fox Studios Baja Fox Studios Los Angeles Fox Television Studios 20th Century Fox Television bTV BSkyB Fox Broadcasting Company Fox... is the 70th day of the year (71st in leap years) in the Gregorian calendar. ... Year 1931 (MCMXXXI) was a common year starting on Thursday (link will display full 1931 calendar) of the Gregorian calendar. ... Motto: Peace and Prosperity Other Australian states and territories Capital Melbourne Governor HE Mr John Landy Premier Steve Bracks (ALP) Area 237,629 km² (6th)  - Land 227,416 km²  - Water 10,213 km² (4. ...

  Results from FactBites:
 
Rupert Murdoch: Powerful, greedy and annoying - one of the biggest business stars at MondoStars.com (642 words)
Rupert Murdoch is the CEO of News Corporation, a publicly traded media conglomerate that operates globally.
Murdoch was born to a wealthy Australian journalist, Keith Murdoch and Dame Elisabeth Murdoch, born Elisabeth Joy Greene.
Chairman Rupert Murdoch has spent over 50 years with the company, and the Murdoch family is a major shareholder, controlling about 30% of the corporation.
K. Rupert Murdoch - SourceWatch (3828 words)
Rupert Murdoch (Keith Rupert Murdoch) is chairman and chief executive officer of News Corporation and the Fox News.
Media magnate Rupert Murdoch joined the Board of Directors of Philip Morris in August 1989 and he continued to serve on their board into the 1990s.
Murdoch believes the criticism of him in the UK is attributable to his success in breaking the print unions and his success in establishing satellite broadcasting.
  More results at FactBites »

 
 

COMMENTARY     


Share your thoughts, questions and commentary here
Your name
Your comments

Want to know more?
Search encyclopedia, statistics and forums:

 


Press Releases |  Feeds | Contact
The Wikipedia article included on this page is licensed under the GFDL.
Images may be subject to relevant owners' copyright.
All other elements are (c) copyright NationMaster.com 2003-5. All Rights Reserved.
Usage implies agreement with terms, 1022, m