FACTOID # 7: The top five best educated states are all in the Northeast.
 
 Home   Encyclopedia   Statistics   States A-Z   Flags   Maps   FAQ   About 
   
 
WHAT'S NEW
 

SEARCH ALL

FACTS & STATISTICS    Advanced view

Search encyclopedia, statistics and forums:

 

 

(* = Graphable)

 

 


Encyclopedia > NTV Russia
NTV
Launched October 10, 1993
Owned by Gazprom Media
Picture format 576i
Country Russian Federation
Broadcast area Russian Federation, Eastern Europe, Middle East, the USA, Canada
Headquarters Moscow, Russian Federation
Website www.ntv.ru

NTV, a Russian television channel (HTB in Cyrillic) was a pioneer in the post-Soviet independent television media. A subsidiary of Media Most holding, which was initially owned by Vladimir Gusinsky was later taken over by state-owned Gazprom causing a major controversy. Image File history File links Broom_icon. ... Image File history File links NTV_Russia. ... is the 283rd day of the year (284th in leap years) in the Gregorian calendar. ... Year 1993 (MCMXCIII) was a common year starting on Friday (link will display full 1993 Gregorian calendar). ... Gazprom Media (Russian: ) is the largest Russian media holding founded in 1998 as a subsidiary of Gazprom. ... 576i is the shorthand name for a video mode. ... Pre-1989 division between the West (grey) and Eastern Bloc (orange) superimposed on current national boundaries: Russia (dark orange), other countries of the former USSR (medium orange),members of the Warsaw pact (light orange), and other former Communist regimes not aligned with Moscow (lightest orange). ... A map showing countries commonly considered to be part of the Middle East The Middle East is a region comprising the lands around the southern and eastern parts of the Mediterranean Sea, a territory that extends from the eastern Mediterranean Sea to the Persian Gulf. ... For other uses, see Moscow (disambiguation). ... Vladimir Gusinsky Vladimir Aleksandrovich Gusinsky (Владимир Александрович Гусинский in Russian) (born 1952), a Russian media baron, is known as the founder of Media-Most holding that included Most Bank, the NTV channel, the newspaper Segodnya and magazines. ... Gazprom (LSE: OGZD; Russian: , sometimes transcribed as Gasprom) is the largest Russian company and the biggest extractor of natural gas in the world. ...


History

Vladimir Gusinsky's company was founded in 1993 and attracted the best journalists and news anchors of the time: Tatiana Mitkova, Leonid Parfyonov, Mikhail Osokin, Yevgeniy Kiselyov, Victor Shenderovich and others. The channel set the high professional standards in Russian television, giving live coverage and sharp analysis of current events. Its political puppet show Kukly (Dolls), in the mold of Spitting Image, has become a signature of the time when the freedom of speech was virtually unlimited. NTV was reputed for its news operation and popular entertainment programmes. In the late 90s it ran prime-time news show Segodnya ("Today") with Mitkova and Osokin daily at 7 p.m and 10 p.m and weekly news commentary programme Itogi ("Summing up") with Kiselyov on Sundays at 9 p.m., both top-rated. [1] Victor Anatolievich Shenderovich (Russian:Виктор Анатольевич Шендерович) (born August 15, 1958 in Moscow, Russia) is a Russian popular satirist, writer and scriptwriter. ... Kukly (Russian: , puppets) was a weekly Russian TV show of political satire, produced by Vasili Grigoryev (Russian: ) and shown on Saturdays on NTV Russia. ... Spitting Image was a satirical puppet show that ran on the United Kingdoms ITV television network from 1984 to 1996. ...


NTV was heavy on criticism of the Russian government, especially with respect to the Chechen Wars (coming that far as showing interviews with Chechen warlords)[citation needed]. However, it favourably commented President Boris Yeltsin's re-election campaign in 1996. There have been two Chechen Wars: First Chechen War, 1994–1996 Second Chechen War, 1999–continues Category: ... “Yeltsin” redirects here. ...


By 1999 NTV has achieved an audience of 102 million, covering about 70% of Russia's territory (which is very high by Russian standards), and was available in other former Soviet republics. [2].


During parliamentary elections in 1999 and presidential elections in 2000 NTV was critical of the Second Chechen War, Vladimir Putin and the political party Unity backed by him. In the puppet show Kukly in the beginning of February 2000 the puppet of Putin acted as Little Zaches in a story based on E.T.A. Hoffmann's famous Little Zaches Called Cinnober. Combatants Russian Federation Pro-Russian Chechens Republic of Ichkeria Caucasian insurgents and foreign fighters Commanders Vladimir Putin Akhmad Kadyrov† Ramzan Kadyrov Aslan Maskhadov† Abdul Halim Sadulayev† Doku Umarov Shamil Basayev† Strength At least 93,000 in Chechnya in 1999. ... Vladimir Vladimirovich Putin (Russian: ) (born October 7, 1952) is the current President of the Russian Federation. ... Unity (In Russian: Единство, Yedinstvo) was a Russian political party that was created as an interregional group in September 1999 and registered on October 15, supported by Russia’s President Boris Yeltsin, PM Vladimir Putin and some tens of Russian governors to counter the threat which the Kremlin perceived from the... Kukly (Russian: , puppets) was a weekly Russian TV show of political satire, produced by Vasili Grigoryev (Russian: ) and shown on Saturdays on NTV Russia. ... ETA Hoffman Ernst Theodor Amadeus Hoffmann (January 24, 1776 - June 25, 1822), was a German romantic and fantasy author and composer. ...


This provoked a fierce reaction of Putin's supporters. On February 8 the newspaper Sankt-Peterburgskie Vedomosti published a letter signed by the Rector of St. Petersburg State University Lyudmila Verbitskaya, the Dean of its Law Department Nikolay Kropachyov and some other Putin's presidential campaign assistants that urged to prosecute the authors of the show for what they considered a criminal offence. The Vedomosti, June 28, 1711. ... Seal of Saint Petersburg State University Saint Petersburg State University (Санкт-Петербургский Государственный Универ&#1089... for other uses please see Crime (disambiguation) A crime is an act that violates a political or moral law. ...


On May 11, 2000, tax police, backed by officers from the general prosecutor's office and the FSB, stormed the Moscow headquarters of NTV and Media Most and search the premises for 12 hours. Many critics considered this move politically motivated, as NTV had criticized Vladimir Putin heavily since his presidential electoral campaign, but Putin himself denied any involvement. For other uses, see FSB. Minor emblem of FSB The FSB (Federal Security Service) (Russian: ФСБ, Федера́льная слу́жба безопа́сности; Federalnaya Sluzhba Bezopasnosti) is a domestic state security agency of the Russian Federation and the main successor of the Soviet Cheka, NKVD, and KGB. Its headquarters are in Lubyanka Square, Moscow. ... Vladimir Vladimirovich Putin (Russian: ) (born October 7, 1952) is the current President of the Russian Federation. ...


Viktor Shenderovich claimed that an unnamed top government official required NTV to exclude the puppet of Putin from Kukly.[3] Accordingly, in the following episode of the show, called Ten Commandments, the puppet of Putin was replaced with a cloud covering the top of a mountain and a burning bush. Victor Anatolievich Shenderovich (Russian:Виктор Анатольевич Шендерович) (born August 15, 1958 in Moscow,Russia) is a Russian popular satirist, writer and scriptwriter. ... Kukly (Russian: , puppets) was a weekly Russian TV show of political satire, produced by Vasili Grigoryev (Russian: ) and shown on Saturdays on NTV Russia. ... This article is about a list of ten religious commandments. ...


The program Itogi went on investigating corruption in Russian government and the autumn 1999 blasts in Russia. The Russian apartment bombings were a series of bombings in Russia that killed nearly 300 people and led the country into the Second Chechen War. ...


On June 13 2000 Gusinsky was detained as a suspect in the General Prosecutor Office's criminal investigation of fraud between his Media-Most holding, Russkoye Video - 11th Channel Ltd. and the federal enterprise Russkoye Video. At the time, Media-Most was involved in a dispute over the loan received from Gazprom. On the third day, however, he was released under the written undertaking not to leave the country.[4]


On July 15 the puppet of Putin acted in the Kukly show as Girolamo Savonarola. Girolamo Savonarola by Fra Bartolomeo, c. ...


On July 19 investigators of the office of Prosecutor General of Russia came to Gusinsky's home, distrained and arrested his property. Coat of Arms of the Prosecutor General of Russia The Prosecutor General of Russia (also Attorney General of Russia, Russian: ) heads the system of official prosecution in courts known as the Office of the Prosecutor General of Russian Federation (Генеральная прокуратура Российской Федерации). The Office of the Prosecutor General is entrusted with: prosecution in...


In a surprisingly informal deal, the charges against Gusinsky was lifted after he had signed an agreement with Mikhail Lesin, Minister of Media, on July 20. Under the agreement, Gusinsky for his debts was to sell Media-Most to Gazprom, which had 30% share of NTV since 1996, for the price imposed by the latter, guaranteed that he would not be prosecuted. After leaving the country, Gusinsky claimed he was pressured to sign the agreement by the prospect of the criminal investigation. Media-Most refused to comply with the agreement. Gazprom (LSE: OGZD; Russian: , sometimes transcribed as Gasprom) is the largest Russian company and the biggest extractor of natural gas in the world. ...


Tax authorities brought a suit against Media Most aiming to wind it up.


On January 26, 2001, Gazprom announced that it had acquired a controlling stake of 46% in NTV. The voting rights of a 19% stake held by Media Most was frozen by a court decision.[5]


On January 29 Putin agreed to meet with leading NTV journalists, but the meeting turned out to be of no evident consequences, as the parts reasserted their positions, Putin denying any involvement and claiming that he was not to interfere.


Around that time Ted Turner, a famous American media mogul, appeared to be going to buy Gusinsky's share, but this has never happened. For other persons named Ted Turner, see Ted Turner (disambiguation). ...


On April 3 Gazprom Media headed by Alfred Kokh by violating the procedure conducted a shareholders' meeting which put Kiselyov down from the NTV Director General position. is the 93rd day of the year (94th in leap years) in the Gregorian calendar. ... Gazprom Media (Russian: ) is the largest Russian media holding founded in 1998 as a subsidiary of Gazprom. ... Alfred Reyngoldovich Kokh (Koch) (Russian: Альфред Рейнгольдович Кох, born February 28, 1961, in Zyryanovsk, Kazakhstan, USSR) is a Russian politician and businessman of German origin. ...


On April 14, 2001 Gazprom took over NTV by force and brought in its own management team. Its director-general Yevgeniy Kiselyov was replaced by Boris Jordan. Many leading journalists, including Yevgeniy Kiselyov, Svetlana Sorokina, Viktor Shenderovich, Vladimir Kara-Murza, Dmitry Dibrov, left the company. Leonid Parfyonov and Tatyana Mitkova remained. Kiselyov's Itogi program was closed down, replaced by Parfyonov's Namedni. April 14 is the 104th day of the year (105th in leap years) in the Gregorian calendar, with 261 days remaining. ... Year 2001 (MMI) was a common year starting on Monday (link displays the 2001 Gregorian calendar). ... Gazprom (LSE: OGZD; Russian: , sometimes transcribed as Gasprom) is the largest Russian company and the biggest extractor of natural gas in the world. ... Boris Jordan (Russian: Борис Алексеевич Йордан, b. ... Vladimir A. Kara-Murza (Russian: Владимир Алексеевич Кара-Мурза), was born on October 24, 1959 in Moscow. ...


Citizens concerned by the threat to the freedom of speech in Russia argued that the financial pressure was inspired by the Vladimir Putin's government which was often subject to NTV's criticism. Some tens of thousands of Russians rallied to the call of dissident NTV journalists in order to support the old NTV staff in April 2001. Within the next couple years two independent TV channels which absorbed the former NTV journalists, TV-6 and TVS, were shut down. Vladimir Vladimirovich Putin (Russian: ) (born October 7, 1952) is the current President of the Russian Federation. ... For other uses, see TV6. ... TVS (Televizionny Spektr) was a Russian independent television network which was shut down on June 21, 2003. ...


In January 2003 Boris Jordan was in turn replaced by Nikolay Senkevich, a son of the famous TV-presenter Yuri Senkevich from Channel One, as Director General [6]. Few days earlier he was also discharged from Media Most Director General position, where he had replaced Alfred Kokh in October 2001. As insiders claimed, Jordan was sacked because NTV had carried a live translation of the culmination of the Moscow theater siege in October 2002 and had been too critical of the way authorities handled it. Portrait of Yuri Senkevich on the cover of his memoirs A Lifelong Travel Yuri Aleksandrovich Senkevich (Russian: Юрий Александрович Сенкевич) (1937 in Choybalsan, Mongolia –September 23, 2003 in Moscow, Russia) was (originally) a Soviet doctor, who became famous in the USSR and worldwide for his participation in the Ra Expedition, in which he... Channel One (Russian: ; IPA: ) is one of Russias most highly rated TV channels, and the one with the widest reception area. ... Alfred Reyngoldovich Kokh (Koch) (Russian: Альфред Рейнгольдович Кох, born February 28, 1961, in Zyryanovsk, Kazakhstan, USSR) is a Russian politician and businessman of German origin. ... This article or section needs copy editing for grammar, style, cohesion, tone and/or spelling. ...


Since then entertaining talk-shows have become more prominent compared to political programmes on NTV. However, unlike other leading TV channels in Russia, NTV went on reporting on-the-fly about some opposition's activities and government's failures, including the conflagrating fire of the Moscow Manege on the day of Russian presidential elections on March 14, 2004, and the assassination of the pro-Russian President of Chechnya Akhmad Kadyrov on the Victory day May 9, 2004. Moscow Manege is a large square building with an historical background. ... Presidential elections were held in the Russian Federation on March 14, 2004. ... Akhmat Abdulkhamidovich Kadyrov (Russian: Ахмат Абдулхамидович Кадыров (August 23, 1951 – May 9, 2004) was the president of the Chechen Republic (elected on October 5, 2003). ... May 9, Soviet poster based on the famous photo of the Soviet flag being raised over the Reichstag in 1945. ...


On June 1, 2004, Leonid Parfyonov, one of the last leading journalists of the old NTV staff, who was still critical of the government, was ousted from the channel, and his weekly news commentary programme Namedni was closed down.[7][8] Its last announced issue hasn't appeared on air. Shortly before this he was forbidden to present an interview with Malika Yandarbieva, widow of Zelimkhan Yandarbiev, Chechen rebel leader in exile assassinated in Qatar earlier that year, and publicized this decision on May 31: [9] Zelimkhan Abdumuslimovich Yanderbiyev or Yandarbiyev (Russian: Зелимхан Абдумуслимович Яндарбиев) (September 12, 1952 – February 13, 2004) was an acting president of the breakaway Chechen Republic of Ichkeria (1996-1997). ...


On July 5, 2004, Senkevich was replaced with Vladimir Kulistikov (b. 1952) as Director General of NTV. [10] Tamara Gavrilova, fellow student of Vladimir Putin at Leningrad State University, was appointed Deputy Director general. [11]


Soon the political programmes Speech Freedom hosted by Savik Shuster, Personal Contribution hosted by Alexander Gerasimov and Red Arrow were closed down.


As of 2006, NTV runs weekly news commentary programme Sunday Night in a talk-show format and political talk-show On The Stand, both hosted by Vladimir Solovyov, as well as weekly news commentary programme Real Politics hosted on Saturdays by a political analyst and key Kremlin adviser Gleb Pavlovsky since 2005. Vladimir Rudolfovich Solovyov (Alternative spelling: Vladimir Rudolfovich Soloviev, in Russian: Влади́мир Рудо́льфович Соловьё́в) (b. ... Gleb Pavlovsky (born in Odessa on March 5, 1951) is a Russian political scientist, the president of the Foundation for Effective Politics [1]. In 1997 he helped found the Russian Journal [2]. Gleb Pavlovsky is considered to have been heavily involved with the highly controversial Ukrainian presidential election, 2004, supporting...


The famous "NTV" logo as well as the iconic green sphere was designed by Simon Levin, the legendary Russian designer, and became a symbol for the new graphic language of television design in Russia.


See also

NTV+ is the brand name for the Russian digital satellite television service from NTV, transmitted from Eutelsats W4 satellite at 36. ... With the dissolution of the Soviet Union in December 1991, the Russian Federation became an independent country. ... Vladimir Gusinsky Vladimir Aleksandrovich Gusinsky (Владимир Александрович Гусинский in Russian) (born 1952), a Russian media baron, is known as the founder of Media-Most holding that included Most Bank, the NTV channel, the newspaper Segodnya and magazines. ... Gazprom (LSE: OGZD; Russian: , sometimes transcribed as Gasprom) is the largest Russian company and the biggest extractor of natural gas in the world. ... Gazprom Media (Russian: ) is the largest Russian media holding founded in 1998 as a subsidiary of Gazprom. ... NTV Canada (НТВ in Cyrillic) is a Canadian category 2 Russian language digital cable television channel and is owned by Ethnic Channels Group. ... The following is a list of television channels from Russia: Channel One Dom Kino Muzyka Pervogo Vremja NTV NTV Mir RTR Planeta RTR Telekanal Rossija RTR Sport Russia Today TV - International English-language news channel 24 Dok 365 dnei TV 7 TV Sportivniyi Telekanal A One Afontovo ART (Associaciya Regionalnogo...

External links


  Results from FactBites:
 
CNN.com - Battle for NTV reaches climax - April 14, 2001 (593 words)
NTV staff have fiercely opposed what they say is an illegal boardroom coup, claiming that the Kremlin was behind the move in a bid to silence the station's criticism of government policies.
NTV political correspondent Alim Yusutov told CNN by phone from Moscow that he and other employees had been barred from entering the studios and had been told that a new staff was in place.
NTV correspondent Alexei Kondulukov, speaking by telephone from inside the main television tower at Ostankino in northern Moscow, said a so-called commission on the transfer of property arrived at NTV's offices to take control of the network shortly before dawn.
  More results at FactBites »

 
 

COMMENTARY     


Share your thoughts, questions and commentary here
Your name
Your comments

Want to know more?
Search encyclopedia, statistics and forums:

 


Press Releases |  Feeds | Contact
The Wikipedia article included on this page is licensed under the GFDL.
Images may be subject to relevant owners' copyright.
All other elements are (c) copyright NationMaster.com 2003-5. All Rights Reserved.
Usage implies agreement with terms, 1022, m